Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf lath » 27. jun 2010, 21:08

Den tråd her er inspireret af "Hvem er folk?" tråden + en diskussion på IRC og maillisten om at have en job koordinator gruppe.

Mit mål med dette indlæg er at jeg gerne vil skabe et overblik over hvad folk gerne vil hjælpe med, så vi bedre kan organisere os selv/få det op at køre - det med job koordnator gruppen.

Job koordinatoren gruppen skal sørge for at sætte gang i de folk der er interesseret i at yde et stykke frivilligt arbejde for Ubutnu Danmark.

Arbejdet er en af alle de aktiviteter vi har gang i nu, og helst gerne nogle flere aktiviteter (sidste bisætning er min holdning). Lad kreativiteten blomstre! :)
Det frivillige arbejde kan være meget lidt, eller det kan også være meget - man bestemmer selv.


Spørgsmålene er så:
Hvad kunne du godt tænke dig at lave? Hvad vil du gerne bidrage med?
Du behøver ikke at være programmør, eller en garvet Ubuntu/Linux bruger for at kunne bidrage med noget.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf swotie » 27. jun 2010, 21:16

Jeg ved ikke lige hvad du tænker på ...

Men jeg vil bidrage med det jeg kan ... men det er nok kun i "absolute beginner" verdenen jeg kan hjælpe til.

Selvom jeg udenlukkende har kørt ubuntu siden ver. 7.10 er jeg ikke den store nørd ... men i et nybegynder forum kan jeg hjælpe en del.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf Jarlen » 27. jun 2010, 21:52

swotie skrev:Jeg ved ikke lige hvad du tænker på ...

Men jeg vil bidrage med det jeg kan ... men det er nok kun i "absolute beginner" verdenen jeg kan hjælpe til.

Selvom jeg udenlukkende har kørt ubuntu siden ver. 7.10 er jeg ikke den store nørd ... men i et nybegynder forum kan jeg hjælpe en del.

Der er mulighed for at hjælpe med at oversætte, selvom man ikke er "superbruger" eller på anden måde særlig teknisk minded.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf swotie » 27. jun 2010, 21:56

Jarlen skrev:[Der er mulighed for at hjælpe med at oversætte, selvom man ikke er "superbruger" eller på anden måde særlig teknisk minded.


Hvad er det du vil have oversat ? ...

Indtil videre har jeg oversat 3 programmer til dansk... Devede, ISOmaster og Discwrapper
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf NickyThomassen » 27. jun 2010, 22:01

Umiddelbart lyder det spændene, men som swootie nævner ville det nok være lettere at svare på hvis der var nogle eksempler eller noget andet konkret.

Med det sagt kan jeg godt lide (og er ret god til) at skrive næsten alt hvad det skulle være og jeg kan også læse korektur, oversætte fra og til engelsk og sådan noget. Programmering og lignende kan jeg desværre ikke selvom jeg har en god forståelse for Ubuntu/Linux og ville kunne skrive guides osv. på egen hånd hvis jeg havde en til at læse korrektur på den tekniske del. Under alle omstændigheder kunne det være rart at bidrage med noget, og jeg havde faktisk gået og spekuleret lidt på hvad det kunne være, så timingen kunne ikke have været bedre.

Men ellers så kom med nogle forslag og ideer, eller måske projekter som Ubuntu Danmark gerne vil have lavet, og så kan vi altid se om det er noget vi kan overkomme.

Nicky

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf zob » 27. jun 2010, 22:12

Det kunne godt være at dette burde ske i etaper.
Der kunne være en første etape, hvor det blev fastlagt hvilke ting der skal laves. Lidt a la 100 papercuts. Først kunne vi starte med at lave en brainstorm hvor alle jo kan deltage, måske især dem der i virkeligheden ikke lige synes de kan hjælpe så meget, her ville der hjælp jo være meget værd.
Herefter kunne jobkoordinator så strukturere emner og udlicitere til højest bydende.
Eller ender vi alle med at sige at "jeg vil egentlig gerne hjælpe, men med hvad?". Sådan har jeg det også.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf lath » 27. jun 2010, 23:04

zob skrev:Det kunne godt være at dette burde ske i etaper.
Der kunne være en første etape, hvor det blev fastlagt hvilke ting der skal laves. Lidt a la 100 papercuts. Først kunne vi starte med at lave en brainstorm hvor alle jo kan deltage, måske især dem der i virkeligheden ikke lige synes de kan hjælpe så meget, her ville der hjælp jo være meget værd.
Herefter kunne jobkoordinator så strukturere emner og udlicitere til højest bydende.
Eller ender vi alle med at sige at "jeg vil egentlig gerne hjælpe, men med hvad?". Sådan har jeg det også.


Jeg mente ikke om man bare skulle skrive noget i retningen af "ja jeg kan godt hjælpe", men noget mere konkret, så jeg begynder da gerne selv:

Dette er det jeg kan hjælpe med (ikke at jeg kan hjælpe med det hele på en gang)
  • aktiv bug hunting via https://bugs.launchpad.net/
  • pleje en wiki side på https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/
  • support på forum, support på IRC, #ubuntu-dk-snak.
    Specielt:
    • hardware
    • netværk
    • filsystemer
    • kernen (=Linux) og ...
    • operativsystemer generelt
  • programmering:
    • Bash
    • Python (og PyGTK, eller PyQt4 for GUI programmering med Python)
    • PHP serverside programmering samt HTML, CSS, JavaScript
    • WordPress blog/CMS
    • Tcl og Tk
    • kerne (Linux) programmering i C. Det har ikke så meget med Ubuntu-dk at gøre, men måske nok mere: http://kernelnewbies.org/. Jeg nævner det for dem der som mig har interesse i det, og gerne vil give en hånd med.
    • konsol og C
    • GTK+ og C
    • C# og GTK#
    • Java og Swing
  • databaser, SQL, og MySQL
  • bygge domæne specifikke programmeringssprog (DSL): http://en.wikipedia.org/wiki/Domain-specific_language
  • specielt god til: computere der kommunikerer i netværk, og at få software til at gøre noget automatisk

Dette er så min liste. Det er altså ikke den endelige liste af de muligheder der er for at bidrage med noget.

Jeg ved godt at den liste vare mere ovre i det hardcore geek agtige, men det er også super hvis du kan hjælpe med:

  • ...
  • Oversættelse
  • flot grafik
  • forsæt gerne selv listen ...

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf zob » 27. jun 2010, 23:31

Jeg tror jeg blev misforstået.
Det jeg mener er, at hvis der ikke er konkrete opgaver der skal løses, er det svært for de fleste at give konkrete bud på hvad de kan være med til at løse.
Men det var måske slet ikke det der var meningen?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf lath » 27. jun 2010, 23:53

zob skrev:Jeg tror jeg blev misforstået.
Det jeg mener er, at hvis der ikke er konkrete opgaver der skal løses, er det svært for de fleste at give konkrete bud på hvad de kan være med til at løse.
Men det var måske slet ikke det der var meningen?


Ej - du blev ikke misforstået:

Når jeg skriver:
lath skrev:Spørgsmålene er så:
Hvad kunne du godt tænke dig at lave? Hvad vil du gerne bidrage med?
Du behøver ikke at være programmør, eller en garvet Ubuntu/Linux bruger for at kunne bidrage med noget.


Så er det en opfordring til at komme med et bud på hvad man kan bidrage med - altså er brainstormen allerede begyndt.

Jeg beder jer alle om at være meget konkret og detaljeret ligesom hvis du ville have support. Jeg vil helst ikke have noget vævende svar og nogen spørgsmål retur der kan omskrives til - "hvad synes du selv?"
Årsagen er at det ikke er mig der skal bestemme hvad du skal lave, men dig selv der skal bestemme præcis hvad du gerne vil bidrage med.
Skriv hvad du kan bidrage med - og hvad der interesserer dig, så kan vi nok finde en plads til dig.

På IRC skriver mig og Jarlen lidt om det er en god ide om have en mentor, så folk der vil hjæpe andre kan få hjælp til teknik, og andre problemer.
Hvad mener du om at have en mentor?
Fra Dansk Wikipedia:
En mentor en erfaren person, som gennem rådgivning, sparring, vejledning, coaching og feedback deler ud af sin erfaring og sine kompetencer for at støtte mentees udvikling. Begrebet anvendes i mange forskellige sammenhænge bl.a. til udvikling af ledere og medarbejdere i virksomheder og organisationer, i foreninger til at støtte medlemmernes udvikling ...


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf zob » 28. jun 2010, 00:12

Fair nok.

Er det konkret nok hvis jeg skriver "jeg kan give support på forum, eventuelt skrive guides og jeg er specielt god til lydrelaterede emner (hardware, software og opsætning)."?
Desuden kan jeg rapportere bugs og alpha-teste kommende versioner. Og egentlig ville jeg også kunne oversætte - har en sproglig uddannelse - har bare aldrig gjort det. Kan absolut IKKE programmere.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf lath » 28. jun 2010, 00:38

zob skrev:Fair nok.

Er det konkret nok hvis jeg skriver "jeg kan give support på forum, eventuelt skrive guides og jeg er specielt god til lydrelaterede emner (hardware, software og opsætning)."?
Desuden kan jeg rapportere bugs og alpha-teste kommende versioner. Og egentlig ville jeg også kunne oversætte - har en sproglig uddannelse - har bare aldrig gjort det. Kan absolut IKKE programmere.


Jep det er ret konkret. Godt! :D

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf Jimmyfj » 28. jun 2010, 05:36

Er absolut ikke noget kode-hoved af format. Kan HTML til husbehov.

Hoved-interesse: Internet og Internet-sikkerhed. Oversættelse af programmer (gerne Launchpad). Kan HTML nok til at assistere med en wiki-side. Alpha-, Beta-tester ved enhver lejlighed og gode, solide sproglige géner. Er vant til at samarbejde på tværs af grupper og er effektiv på egen hånd.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

jhg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. jun 2010, 09:04
IRC nickname: Jakob
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf jhg » 28. jul 2010, 09:02

Jeg ved en del om servere specielt Apache http server og Apache Tomcat 5.5+ Men bortset fra min tekniske kunnen er jeg da frisk på at give en hånd med til hvad som helst :) Jeg var frivillig på opensource days 2010 og har også været det for Muskelsvindfonden i snart 10 år.
/Jakob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Frivilligt arbejde for Ubuntu Danmark. Noget for dig?

Indlægaf lath » 28. jul 2010, 20:44

jhg skrev:Jeg ved en del om servere specielt Apache http server og Apache Tomcat 5.5+ Men bortset fra min tekniske kunnen er jeg da frisk på at give en hånd med til hvad som helst :) Jeg var frivillig på opensource days 2010 og har også været det for Muskelsvindfonden i snart 10 år.


@jhg og i andre:

Status lige nu er der er gået sommerferie i den, men at jeg er gået i tænkeboks over et lille web program, der kan hjælpe med processen.

Jeg tænker over den kortlægning af relationer der er mellem personer og emner/områder man kan tage sig af, og hvilke færdigheder der kræves for hvert emne/område. Det inkluderer også en mentor - mentee ordning.

Jeg kommer til at arbejde i et test område af mit eget website. Mest sandsynligt på min egen maskine indtil punkt 5 incl på listen herunder.

Jeg vil løbende bede om kommentarer. Der vil komme flere indlæg om selve softwaren senere.

Planlægning af web program:
  • 1. analyse, design og konstruktion af en passende relationel database (MySQL) der kommer til at indeholde overnævnte data.
  • 2. analyse, design, konstruktion og tests af en bare-bone (1. generations) HTML web side med forms
  • 3. evt. tilføje AJAX for en bedre brugeroplevelse?
  • 3. analyse, design, konstruktion og tests af CRUD (create,read, update, delete) SQL til data i databasen.
  • 4. analyse, design, konstruktion og tests af SQL ind i PHP (CRUD SQL-PHP)
  • 5. analyse, design, konstruktion og tests af Javascript client-side og PHP server-side kontrol af inddata fra HTML forms/AJAX til CRUD SQL-PHP softwaren.
  • 6. analyse, design og konstruktion af CSS (Cascading style sheets) og andet grafisk lir
  • 7.white hat tests punkt 8. specificeres her
  • 8. White hat angreb på websiden. der bruges f.eks http://www.sans.org/top25-software-errors/ for at få luget ud i de værste fejl. Andre end mig må godt deltage i den test, men jeg skal kende vedkommende i forvejen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster