utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Utilfreds med forums ledelse og adfærd?

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2010, 11:33

Det primære problem, som desvære findes på UbuntuDanmark,
er "visse" Admin/Moderator's holdninger/attituder, hvilket har gjort, at komme
med forslag eller forspørgsler, om diverse ting, bliver mange gange svaret tilbage med:
"Det skal du selv tænke dig til" eller "Det er jo ikke forbudt, at bruge indersiden
af hjerneskallen" plus mere. (Kun sket på X-Chat).

Admin/Moderator på X-Chat, bør holde sig til de regler, som "SKAL" stå skrevet på forummet. (Hvilket
vil sige, at som ny-bruger, skal man kende sine rettigheder og regler.) (For de regler som er, er for mangelfulde, beklagevis)

Jeg finder det ikke acceptabelt hvis du har fået det svar over irc fra en fra redaktørteam, og hvis det er en fra red-team der har sagt "Det er jo ikke forbudt, at bruge indersiden af hjerneskallen", skriver du lige en PB med navnet til mig, så skal jeg nok sørge for at det bliver taget op.

Men generelt skal du lige vide at red-team sådan set ingen indflydelse har på de chatkanaler, og at du derfor bør kontakt en af dem der administrere chatrummene, hvis du finder at der er nogle der ikke opfører sig ordentligt, både herinde og på chatten skal folk overholde Coc, så omgangstonen bør være derefter, men igen skal forslag om de kanaler foreligges en af dem der administrere disse.


Bedre kommunikation mellem diverse brugere, for X-Chat er ikke nok, det er en hjælp, men ikke nok.
Anden support, end bare lige X-chat. feks Mumble, Teamspeak eller Ventrillo. (Er en rigtig stor hjælp, for folk, som er ordblinde, og folk som har generelle problemer med tekst "Svagtseende")

Jeg kan sagtens forstå dit synspunkt, men problemet er at der reelt ikke er ret mange supportere på irc, så at sprede det endnu mere ved at oprette flere chatrooms på forskellige klienter, er nok ikke optimalt, men du er da velkommen til at stille forslaget på næste irc-møde, som afholdes søndag, 4. juli kl. 16.00 på #ubuntu-dk-moede , jeg kunne så godt tænke mig at du uddybede det med Skype lidt mere, for de møder er lavet til ubuntubrugere, og derfor kan alle deltage uden problemer med X-chat.



3. Har en server stående, som egentlig var planan, at stille til rådighed for Ubuntu-Danmark, til at øge muligheder med support, men efter hvordan man ka se, hvordan visse "folks" opførsel/holdninger er, så ville jeg ikke mene, at den server, ville være nogen hjælp, slet ikke når man hurtigt får den opfattelse af, at visse folk, er lidt for meget snævert synet (Beklageligvis).

Det kan da godt være at forum kan bruge en server til (det er site-admins der kender behovet på det område), men vi skulle gerne snart skifte til det nye forumdesign, så jeg vil foreslå at du tager emnet op igen når dette er oppe og kører, eller også kan du jo lige skrive det med i denne tråd om ideer til det nye forum viewtopic.php?f=1&t=11159
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf laoshi » 24. jun 2010, 12:29

Tråden er delt ud fra den, hvor kommentarerne oprindelig var placeret, da kritikken i denne omgang jo ikke går på forum og dettes ledelse, men på Ubuntudanmark generelt og forholdene på irc.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2010, 13:01

På jeres egen support side er IRC kanalerne #ubuntu-dk beskrevet. Hvis IRC kanalen #ubuntu-dk-snak ikke er en del af Ubuntu Danmark, syntes jeg kanalens navn er alt for tæt på jeres kanals navn.
Der skal ikke mange linier til at fortælle brugere at der er tale om individuelle grupper på jeres side.

Det skal jeg da tage op med det samme i red-team :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf laoshi » 24. jun 2010, 13:21

kimiskov skrev:På jeres egen support side er IRC kanalerne #ubuntu-dk beskrevet. Hvis IRC kanalen #ubuntu-dk-snak ikke er en del af Ubuntu Danmark, syntes jeg kanalens navn er alt for tæt på jeres kanals navn.


Det var nu heller ikke begrundelsen for at dele tråden! Begrundelsen er at kritikken går på ubuntudanmark og forholdene på irc - og ikke på forums ledelse.

Forums administratorer og redaktører (eitreach, jarlen, christian.arvai, laoshi, snigepige og thomasjohansen, for nu at nævne navnene) tager sig af forum og har ikke noget med irc at gøre, bortset fra at vi kan deltage som alle andre.

Forum er en aktivitet under Ubuntudanmark. Og det er irc også. Men for ikke at blande for mange forskellige ting sammen: så diskuter gerne forholdene på forum og vores fejl og mangler i den oprindelige tråd. Men hold så kritikken af foreningen som helhed og af forholdene på irc i denne tråd. Ellers bliver det alt for hurtigt alt for uoverskueligt hvad det er der er på færde.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2010, 13:37

Som tidligere nævnt har forum´s redaktørteam ingen indflydelse på evt ban på IRC, men jeg har kontaktet kanaladmins. og de lovede at skrive i denne tråd, i aften når de er kommet hjem.
IRC er underlagt foreningen, men den "daglige" drift og opsynet med kanalen, er der en arbejdsgruppe der tager sig af, så det bedste jeg kan gøre for at hjælpe jer, er at fremme en dialog, så i får den omtalte "misforståelse" ud af verden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf eitreach » 24. jun 2010, 13:46

Miscni skrev:For at sagen ka blive taget seriøst, opfordre jeg dem, som vil og kan, at de logger på denne server her:

og snakker ud om det, hvor man ka hører hinandens argumenter. Og få denne sag ud af verden.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10549


Jeg synes ikke Ubuntu Danmark skal begynde at diskutere sin politik igennem uofficielle kanaler. Vi har vores forum, vi har vores irc-kanaler, og vi har vores mailing-liste. At forgrene diskussionen endnu mere vil ikke hjælpe på noget.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2010, 13:50

DU/I skal nok ikke forvente at foreningen omlægger til Teamspeak 3 Client, som der er nu er der klart flertal for at IRC kører som det gør, men igen er det jo noget i kan stille forslag om på et IRC-møde, så kan det afgøres ved flertalsafstemning.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf eitreach » 24. jun 2010, 14:01

Ubuntu Danmark har fungeret på samme måde kommunikationsmæssigt i nogle år, nu - så jeg tror næppe man får færre misforståelser ud af at ændre denne gang, fra den ene dag til den anden. Tværtimod.

Som Arvai skrev før, så er alle forslag velkomne på gruppens IRC-møder.

Ydermere, så kan jeg ikke se hvordan man skulle opnå færre falske beskyldninger og misforståelser bare fordi man bruger teamspeak - men jeg lytter gerne til argumenter.

Alt dette er naturligvis også bare min personlige holdning - jeg er blot et individ i communityet, ligesom alle andre.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2010, 14:05

Beklager hvis jeg har overset noget af det i tidligere har skrevet, men jeg har ikke helt forstået hvorfor det absolut skal foregå via teamspeak, foreningen har de officielle kanaler som der allerede er, og det er der hvor vi i forvejen holder møder, så den ene klient kan vel være lige så god som den anden, jeg er allerede med i chatrooms på Skype, og ud over den grafiske forskel på Skype og X-chat, kan jeg ikke komme på hvad forskellen skulle være.

Men vent lige til admins. fra IRC skriver i tråden, og så vil jeg opfordre begge parter til at få en høflig dialog om problemet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jun 2010, 14:16

Jeg kan godt se at der vil være lidt andre muligheder i en verbal debat, men personligt kan jeg så sige at mit headset er blevet ødelagt af mine "kære" børn, så det udelukker jo ligesom mig og en del andre brugere, hvis vi skifter til teamspeak.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf thj01 » 24. jun 2010, 16:45

Miscni skrev:
Manglende ting på Ubuntu-Danmark:
Bedre kommunikation mellem diverse brugere, for X-Chat er ikke nok, det er en hjælp, men ikke nok.
Anden support, end bare lige X-chat. feks Mumble, Teamspeak eller Ventrillo. (Er en rigtig stor hjælp, for folk, som er ordblinde, og folk som har generelle problemer med tekst "Svagtseende")
Admin/Moderator på X-Chat, bør holde sig til de regler, som "SKAL" stå skrevet på forummet. (Hvilket
vil sige, at som ny-bruger, skal man kende sine rettigheder og regler.) (For de regler som er, er for mangelfulde, beklagevis)


Forslag:
Ville mene, at man skulle prøve at se tingene ud af boksen, og være lidt mere imødekommende for nye ideer.

1. En del Ubuntu folk, er desvære af den holdning, at hvis software ikke er opensource, så ville man ikke bruge det.(Den holdning dur ikke
hvis man skal se tingene ud af boksen.) , det gør så I, at mange ideer osv, ikke bliver vedtaget, pga det.

2. Møder der holdes på X-chat, der ville jeg mene, at halvdelen af dem, som er til mødet ikke tager tingene seriøst. (Forstået på den måde, at dem,
som ikke tar det seriøst, burde egenligt trække sig, fra deres position, og være alm bruger istedet for). Og ved siden af det, holdes mange møder idag, feks igennem skype. Hvilket jeg ville mene, er en lidt mere seriøs måde,
så alle ka blive hørt. (Men da skype "desvære" ikke er opensource, er det jo ikke aktuelt).

3. Har en server stående, som egentlig var planan, at stille til rådighed for Ubuntu-Danmark, til at øge muligheder med support, men efter hvordan man ka se, hvordan visse "folks" opførsel/holdninger er, så ville jeg ikke mene, at den server, ville være nogen hjælp, slet ikke når man hurtigt får den opfattelse af, at visse folk, er lidt for meget snævert synet (Beklageligvis).


Jeg er ikke en del af denne debat, da jeg for langt tid siden trak mig som med-admin et eller andet fra dette forum, men det er noget der undrer mig voldsomt

Hvad er det for en support der forventes??


Dette forum er drevet af entusiaster, der er så idealistiske at de bruger kostbar tid på at hjælpe andre brugere. Der er ikke en eneste der f løn for sit arbejde og det er derfor pr. definition en frivillig indsats der ydes.

Jeg har dyb respekt for det arbejde som hele admin gruppen lægger i dette forum - og det på trods af at jeg ikke altid er enig i deres beslutninger og valg af fremgangsmåde. Det er FRIVILLIGT arbejde.

Dette er ikke en missionsstation - det er hjælp til nye brugere der er kørt fast - det er godhjertet hjælp.

Der er INGEN der forhindrer dig i at lave din egen lille hjælpestation, og at sidde på ZYX-snakkeprogrammer og hjælpe brugere. Det eneste der er, er at de folk der slider deres egne tasteturer og sidder og googler natten lang for at finde løsningen på et eller andet obskurt problem.

DET ER AL ÆRE VÆRD.

Og selvfølgelig er supporten lagt an på OpenSource

Læs Ubuntu's filosofi - her i min oversættelse


Vores arbejde er drevet af friheden til at vælge software, en filosofi som har til formål at sprede og bringe fordelene af software til alle dele af verden. De grundlæggende filosofiske idealer i Ubuntu filosofien er:

* Alle computerbrugere skal have frihed til at downloade, køre, kopiere, distribuere, studere, dele, ændre og forbedre deres software til ethvert formål, uden at betale licensafgifter.


Dette kan umuligt diskuteres - det er grundlaget for hele Ubuntudanmarks eksistens. Ihvertfald så længe at det er bundet op på Ubuntu's trademark.

At der så er faldet nogle heftige bemærkninger i en chat viser jo bare at netop dette medie er voldsomt problematisk. Enhver der spiller WOW f.eks. ved hvordan man kommunikere med hinanden. Det ene ord tager det andet - og pludselig er gruppen opløst. Og det virker lidt som om det er det samme som er sket her. Og det er ikke sagt for at undskylde hverken den ene eller den anden.

Jeg har INGEN autoritet til at sige følgende, men det ændrer ikke på at jeg mener det.


Hvis du ikke bryder dig om den dagsorden admin gruppen her på forum står for, så er der ingen der tvinger dig til at blive. For de gør det ikke for dig - det gør det for at helheden skal kunne fungere.

Dette er ikke en betalt firma, hvor kunden altid har ret. Det er private mennesker der bruger af deres private tid og ressourcer for at hjælpe andre. Så "krav" til admin gruppen hører kun et sted til - langt oppe i afsenderens "hvor solen aldrig skinner".


undskyld - skulle lige have det ud.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf Jimmyfj » 24. jun 2010, 18:16

Hold da op - Hér er gang i den :shock:

Jeg må indrømme, at jeg selv har haft mine konflikter med admin-gruppen her på forum. Men denne diskussion er skudt LANGT over mål. Efter min mening bliver der skudt med spredhagl og alt for store kanoner uden noget bestemt mål.

Vi har allerede diskuteret det fakta, at visse mennesker på forum ikke mener, at ytringsfriheden er gældende på forum under henvisning til Ubuntu CoC, hvilket er et dokument du undertegner, når du bliver medlem af forum her. Og jeg vil mene, at vi under nævnte diskussion kom frem til, at ytringsfriheden ér gældende på forum, men at CoC er de retningslinjer alle bør have for øje, når de laver indlæg i forum; hvad enten disse indlæg er en søgning efter hjælp, eller det handler om at give support. CoC skal overholdes, og ytringsfrihed under ansvar bør være en selvfølge på et dansk forum.

Til den anden del af diskussionen omkring proprietær software under Ubuntu, så er det, til syvende og sidst ikke noget vi brugere har nogen direkte indflydelse på. Det er ene og alene Canonical Ltd. som bestemmer hvilken retning Ubuntu skal på det område.

Lige meget om du er ny bruger, eller har været her længe, så er det et GNU/LINUX FORUM du har tilmeldt dig. Kan du ikke acceptere det faktum, så går jeg ud fra at du selv vælger om du ønsker at være en del af dette fantastiske fællesskab, som gennem årerne er blevet bygget omkring Ubuntu Linux - Der findes jo andre bagere, hvis lugten trækker i næsen.

Jeg tror ikke, jeg er alene, når jeg giver denne kritik til den del af indlægget som omhandler Open Source. Linux ér nu engang Open Source, og vil altid at være det. Så HVAD skal vi med lukkede programmer på vores åbne platform? Hvad skal vi med en teknologi, som er bevisligt underlegen i.f.t. GNU/Linux og andre *nix?

Admin-gruppen på forum gør et virkelig fornemt arbejde. Og det er ildsjæle, vi her taler om, som det allerede er blevet nævnt. Og det vil klæde kritikerne lige at skelne mellem, hvad man er admin for, inden skarpretterøksen slibes og der deles hug ud.

Til Admin-gruppen vil jeg komme med en meget kraftig anbefaling: Vi på UbuntuDanmark MÅ og SKAL holde øje med, hvilke sites, der bruger Ubuntu-navnet. Det er min opfattelse at Foreningen UbuntuDanmark er den officielle LoCo-gruppe for Danmark, og som sådan er foreningens ledelse også nødsaget til at slå hårdt ned på sites, som benytter sig af Ubuntu-navnet, da dette er et registreret navn/varemærke.

Med denne opfordring henviser jeg til UbuntuDanmarks ledelse af få meldt ud, enten her på forum, eller på http://www.ubuntudanmark.dk HVILKE IRC-chat-kanaler som hører under UbuntuDanmark, og hvilke, der ikke gør. Det er så UbuntuDanmarks ledelses ansvar at få stoppet enhver side, som ikke er en officiel side, for at beskytte Ubuntu-navnet.
Dette er ikke nogen form for kritik af forums, eller UbuntuDanmarks ledelse, men en opfordring til at få bragt klarhed over de spørgsmål som er rejst her.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf snigepige » 24. jun 2010, 18:26

Den her sag på IRC, for os der ikke var tilstede er det svært at kommentere på, har nogen af jer selv gemt en log eller noget, så vi kan se hvad der konkret skete?
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf soundpartner » 24. jun 2010, 22:22

kimiskov skrev:Ja jeg har log fra den dag jeg fik et ban, men jeg venter med at poste den til en admin beder mig om det.

Jeg kan sagtens se det vil være svært at tage stilling til sagen!

Faktisk var det ikke min mening at den diskurtion skulle fortsættes herinde. Det var ment som en opfordring til andre til at deltage ved bestyrelsesmøderne.
Men jeg kan godt se en fordel i at diskurtionen bliver ført her istedet for til bestyrelsesmøderne, simpelthen for at skabe lidt ro til bestyrelsens arbejde.
Jeg ved af erfaring at det ikke er sjovt med diskurtioner på et bestyrelsesmøde. Det fremmer slet ikke arbejdet!

Så hvis en admin tillader det kan den sagtens blive ført herinde. Men jeg vil gerne hører deres mening først, før jeg poster chatloggen?

Angåenden den ops, som jeg fik et ban af har jeg har ikke klarhed over om han er ops på Frenode eller Ubuntu og formanden heller ikke.
Men da han omtalte Coc går jeg selvfølgelig ud fra at han administrere Ubuntu.
Hvis det viser sig at han ikke hører til Ubuntu, er det måske ikke det passende sted at fortsætte diskurtionen, men mere en ren ledelsesopgave.

så poster jeg den... den kan ses her: http://scripts.linux.dk/irclog.txt jeg har klippet alt foregående og efterfølgende støj fra, således at det er det interessante der er tilbage
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: utilfreds med ubuntudanmark og forholdene på irc

Indlægaf snigepige » 24. jun 2010, 22:43

Tak sound, jeg kan hermed erklære at det her gider jeg simpelthen ikke bruge mere tid på; jeg kan kun bakke op om ahf's beslutning om at kick'e og det vil jeg stå ved til enhver tid.

Derudover kan jeg på ingen måde respektere at det forventes at folk herinde kan tage stilling til en problemstilling som man ikke selv vil offentliggøre, måske fordi man godt ved man kan komme i klemme så.
JEG føler i hvert fald personligt at jeg har spildt tid og energi på noget som nu viser sig at være en fis i en hornlygte imo. -Og det kan godt pisse mig lidt af.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster