Forslag til indholdet af det nye forum

Alt omkring ubuntudanmark.dk
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf laoshi » 19. jun 2010, 00:30

zob skrev:ellers ser den bare lidt linux-teknisk ud, men det er måske meningen?

Nej - bestemt ikke fra min side, i hvert fald - jeg har egentlig bare kopieret titlen fra den nuværende som jo ikke er teknisk - man kunne da håbe på at der ville komme inspirerende og perspektiverende indlæg som ser ud over vores egen Ubuntu-verden.
Og så har jeg egentlig lidt glemt en plads til tråde som jimmyfj's udmærkede føljetoner om udviklingsudgaverne (men de kunne måske ligge i Sandkassen - så man erkender at man i høj grad selv er ansvarlig for hvad der kan ske med ens system, hvis man bruger dem)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf zob » 19. jun 2010, 00:36

Ja. Jeg synes det er en god idé at lade alpha-test-trådene være en del af sandkassen af de årsager du selv nævner.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf lath » 19. jun 2010, 00:40

laoshi skrev:
lath skrev:Er det en special kategori af guides for de helt grønne? Hvis det ikke er ville jeg nok udelade "for" ordet og i stedet skrive noget a la:

"Førstegangsbruger
- stil dine begynderspørgsmål her. Husk at der ikke er nogen dumme begynderspørgsmål!"


Det som jeg forestiller mig under den overskrift er nærmest en række guides med:
- hvordan sikrer du dig den bedst mulige hjælp (som den eksisterende)
- hvordan bør man gebærde sig på forum (CoC)
- noget i stil med min egen begynderguide
- installationvejledninger som de 3 som arvai, du og warhawk har lavet til 10.04
- faq som arvais og med mulighed for udbygning efter behov
- hvordan kan du gøre Ubuntu bedre (guide til bugrapportering)
- og så ellers mulighed for at stille enkle spørgsmål

Jeg kan godt se at det sidste kolliderer lidt med den øvrige kategoriopdeling - men det kan sætte de forsigtige i gang med at stille spørgsmål uden at føle sig dumme - og de må så selv vurdere hvornår de ikke længere er begyndere. Der er f.eks. en sådan afdeling Absolute Beginner Talk i det internationale forum.


Hvad beskrivende tekster ud for navnene på de underfora?
Jeg har nogle gange set begyndere undskylde sig på forhånd, hvis de har lagt deres indlæg et forkert sted. Beskrivende tekster tror jeg vil hjælpe folk til at skrive indlæg de rigtige steder, og nye automatisk vil føle sig mere velkommen på grund af åbenheden. (Man kommunikerer åbent hvor man gerne vil have ting placeret.)

Sandkassen
Iøvrigt er sandkassen også en god ide, men det med ekstra login kan vel diskuteres? Er en ekstra side med en kort der-er-slet-ingen-graranti-for-at-der-her-virker besked ikke tilstrækkeligt?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf Jimmyfj » 19. jun 2010, 01:31

Uha - DET lyder godt nok en smule "suspekt" det der.

Selve "Sandkassen" er en udmærket idé. Men. Hvorfor i himmelens navn skal der en ekstra Login til før man kommer til siden? Er det åbenhed og et brugervenligt ydre man gerne vil påberåbe sig, vil et separat login til en evt. "Sandkasse" hurtigt afskrække begyndere og mindre øvede brugere fra at gøre brug af den viden vi indsamler gennem vores arbejde som beta-testere.

Det er meget vigtigt, at vi ikke gør test-arbejdet til noget mørkt og mystisk for nye brugere af Ubuntu. Vi får langt mere ud af at forsøge at vise vore nye brugere at Ubuntu netop er et system, hvor alle kan være med, lige meget hvor længe du har brugt en Pc. Det kan ikke lade sig gøre hvis vi lukker test-forløbene inde i en mystisk "Black-box-login" i en sub-sektion. En sådan handling vil blot medføre, at myten om Linux som "nørdernes system" lever videre.

M.h.t. "Følgetonen" om de forskellige Alpha, Beta og RC udgaver er det ekstra vigtigt at nye brugere kan se, at selv mere øvede brugere er parate til at yde hjælp på et menneskeligt og meget forståeligt plan.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf swotie » 19. jun 2010, 01:52

et nybegynder forum .... den er jeg med på.

Jeg vil gerne hjælpe til herinde ... men jeg er ikke den skarpeste ubuntukniv herinde - hører nok til i den sløveste ende.

Men i et nybegynder forum kan kan jeg hjælpe en del hen af vejen ... så kan de skarpe ubuntuknive tage sig af det mere hardcore.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf laoshi » 19. jun 2010, 07:57

Til kommentarerne om evt. ekstra login til de mere usikre forehavender - så var det selvfølgelig ikke ment som noget der skulle afholde folk fra at kunne følge med. Men som en sikring af udviklerne mod 'det her har fuldstændig smadret mit system'-anklager.
Jeg mener i hvert fald at der bør være en tydelig advarsel - måske bare i form af en boks, som man skal sige ok til at man har set (ligesom på min GPS, hver gang jeg tænder - "Du bærer selv det fulde ansvar for brugen af dette") - det var det som jeg forsøgte at sige med Clint Eastwood citatet i mit tidligere indlæg.

Jeg tror også som lath at det vil være godt med lidt mere detaljerede informationer om, hvad vi forventer i de forskellige afdelinger. Det er der også nu, men nok for kortfattet. Der er alligevel mange spørgsmål som er - og vil nok også altid være, uanset detaljeringsgraden - grænsetilfælde, som er svære at kategorisere. Men jo færre fejlplacerede spørgsmål, jo bedre for alle parter.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf Warhawk » 19. jun 2010, 09:24

Synes det er rigtig gode forslag og ideer som er fremkommet. Jeg tror vejen frem er enkelhed i stil med laoshi's forslag, idet tingene skal være overskuelige for brugerne - især nye brugere. Mener også tingene skal være mere detaljeret.

Jeg er helt enig med Jimmyfj i at der ikke skal være ekstra login til Sandkassen. Vi skal være så åbne som overhovedet muligt, men lige med hensyn til alpha/beta/rc-test, så er det selvfølgelig påkrævet at lave en advarsel.

En helt anden ting som måske kunne være relevant er, at nye brugere i forbindelse med oprettelse af profil automatisk bliver præsenteret for f.eks. CoC og forumregler, som man skal kvittere for at have læst inden man kan komme videre. På den måde sikrer vi at de får den bedst mulige start.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf Artificial Intelligence » 19. jun 2010, 18:14

Godt at se Spil forummet har fået sin egen plads, istedet for som sub-forum.

Nu mangler vi bare at folk dropper wine og vælger at bruge deres penge på linux titler istedet. 8)

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf tjampman » 20. jun 2010, 01:07

Jeg synes det ser udmærket ud, meget af det der er kommet frem indtil nu.

Alligevel vil jeg da gerne prøve at komme med nogen kommentarer.

[*] Jeg synes det ville være fint hvis forum kunne blive samlet i noget overskrifter som det bliver præsenteret i det første indlæg. Så derfor vil jeg lige prøve at fortsætte den stil.
Opsætning/installation:
- Begyndere
- Ubuntu
- Kubuntu
- Fejlfinding

Programmer:
- Programmer (generelt)
- Wine
- Spil
- Alternativer til windows (gerne med en sticky med henvisninger til sammenlignings sider (I ved hvilke jeg mener) er det nødvendigt? Jeg er sikker på at denne type spørgsmål vil blive gentaget ligeså ofte i fremtiden som, som det bliver nu, så hvorfor ikke have et underforum der er specielt henvendt til dette)

Hardware:
- Grafik
- Lyd
- Netværk
- Eksterne enheder

Community
- Annonceringer
(- Hovedliste
- Eventsliste
- Marketingsliste
- Bestyrelsesliste) Jeg ved ikke lige hvad meningen er med alle de lister, men en indgang til de danske initiativer på Ubuntu/linux fronten, som fx launchpad og foreningen synes jeg ville være en god ide.

Andet:
- Offtopic
- Linux generelt
- Sandbox

[*] Jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt forstår hvad sandbox skulle være? jeg forstår det som et sted hvor folk kan lege med easy-html og prøve at lave links og sådan... Men det lyder mere som om I vil have det til at være et sted hvor man kan dele scripts og lignende, i såfald synes jeg det skal have et mere meningsfyldt navn som "udvikler hjørnet" eller noget i den stil, og jeg er af den holdning at det ikke bør være låst eller afskærmet, det er jo ikke sådan n00Bs automatisk klipper kode tags ind i terminalen og trykker enter.

Kode: Vælg alt

rm -rf /

eller gør de? :twisted: (selv censureren fik mig til at droppe sudo), ovenstående sletter vist ens rods system (ja jeg har sådan set aldrg brugt den, så jeg ved ikke hvordan det er i Ubuntu)

[*] Desuden ærgre det mig at der bliver afvist at lave et decideret guide område fx i form af en wiki-side, personligt synes jeg ikke om den nuværende løsning med at bruge forum tråde er specielt god. Det er også derfor jeg ikke har taget den med i mit ovenstående eksempel, men hvis den skal høre den vel ind under community.

EDIT: Ahh, hvor er vores sandkasse så jeg kan lære at lave lister :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf thj01 » 20. jun 2010, 13:04

laoshi skrev:
Supportforum:

0. For førstegangsbrugere
1. Guides og HowTos
2. Installation af Ubuntu
3. Hjælp med lyd og grafik
4. Printere, scannere, kameraer
5. Hjælp med netværk
6. Installation og opsætning af programmer
7. Spil
8. Brugerfladen: Gnome, KDE, XFCE
9. Sandkassen (her kan man lege med ikke færdigudviklede scripts og andre nørderier, helt på eget ansvar. Derfor med en login hvor man bekræfter at man er klar over at - som Clinten sagde i april sidste år:"Man må jo bruge det man har. Hvis det ikke virker, er det ens egen skyld. Hvis det virker, er det delvis ens egen skyld".)

Foreningen:
x
x

Debatforum:
1. Linux
1. OffTopic



fra toppen
0. For førstegangsbrugere

Førstegangsbrugere er det kun der de må stille spørgsmål eller hvad? Bør det ikke istedet være en kom godt igang tråd, hvor admin gruppen har lagt de vigtigste guides og howto's? f.eks. en guide som min trin for trin? kald det "kom godt igang" istedet for.

Enhver inddeling i "Os" og "de andre" bør undgås.

1. Guides og HowTos

Er det ikke bare 2 forskellige ord for det samme? Vælg hvad det skal hedde istedet for! Guides er det mest "danske" ord af de to. Lav evt en underinddeling til specifikke problemer.

Evt læg mere specifikke guides ud i underkategorier
*kablet netværk
*Wifi
*Router/Firewall
*Printer
*scanner
*webcams
*Lydkort
*Grafikkort

2. Installation af Ubuntu

Vil efter min plan ligge i punkt 0

3. Hjælp med lyd og grafik
4. Printere, scannere, kameraer


bør efter min overbevisning kaldes Hardware og have mindst 7 undermenuer
*Grafikkort
*Lydkort
*Printer
*Scanner
*Webcam
*USB enheder
*Ukendt (flyttes til rigtig tråd efter at den er afklaret og får ny titel evt. i parantes efter)

Kamera bør efter min overbevisning droppes da alle kameraer i dag kører via USB - og er der et problem der skyldes det ikke kameraet, men USB problemer.

5. netværk

Bør indeholde flere punkter

Kablet netværk
trådløst netværk (WIFI)
Firewall, router osv

6. Installation og opsætning af programmer

Bør bare hedder programmer og have underkategorier og det vil være logisk at lave den efter Ubuntu's egen menu opsætning

Og det bør starte med en sticky, der fortæller præcist hvordan man installerer programmer og hvordan man vedligeholder apt-get (og lignende programmer). Grafisk og "terminalsk".

7. Spil

Bør måske have 2 undertråde
*Linux Spil
*Windows Spil - og hermed også WINE


8. Brugerfladen: Gnome, KDE, XFCE
Bør være med underfora.
*Gnome
*KDE
*Andet

Hvis jeg endeligt ville installere et andet lavforbrugs interface end GNOME ville jeg nok havne med ICE-wm istedet og reelt set er Gnome og KDE de eneste 2 virkeligt interessante WM'ere

9. Sandkassen

Mener jeg slet ikke bør være en del af det "åbne" forum. Det burde laves som et skjult forum, hvor man som interesseret udvikler kan være med. For mig at se vil det være støj.


Og så mangler jeg kategorierne, som er MEGET fyldige på nuværende forum

Tekniske problemer og opsætning.


Generelt set så nytter det ikke noget med en foruminddeling hvis den ikke bliver overholdt eller administreret. Derfor gælder det om at have "kasser" til alt - og løbende kunne udvide.

Hvis der ikke bliver ryddet op og opsumeret en gang imellem bliver det nye forum i løbet af kort tid lige så uoverskueligt som det nuværende. Et indlæg bør efter 1 måned vurderes af admin og blive slettet, hvis det ikke har generel værdi.

og husk Off Topic - jeg bruger den ikke, men mange brugere er glade for den og så er vi fri for unødvendig støj i de andre tråde.

thj01
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf Christian.Arvai » 21. jun 2010, 17:27

Jeg kan sådan set godt se ideen i at vi lavede en "Kom godt i gang" hvor nye medlemmer kunne få det basale sat rigtigt op fra starten, problemet er så at vi helt sikkert aldrig bliver enige om indholdet, da der allerede nu er meget stor forskel på, hvad folk mener er nødvendigt for at sætte en pc op, men hvis vi skærer det ned til at det kun omhandler nødvendige pakker og codecs til at få det basale til at virke (det er tæt på thj01´s trin for trin guide er løsningen), kan det vel godt laves.

Jeg er også en stor tilhænger af at vi opretter "Sandkassen", det kunne være meget sjovt at deltage i de tråde, og vi lærer jo meget af at snakke om muligheder i feks. scripts, men det skal være lavet så nye brugere ikke kommer derind ved en fejl, og der skal være en advarsel om at det er helt på eget ansvar, hvis man prøver det der foreslås.

Det med at dele Linuxspil, "Windowsspil", og Wine op, er ikke lige så nemt som man umiddelbart regner med, vi kan hurtigt lave det så Linuxspil har deres egen "kasse", men Wine og Windowsspil hører ligesom sammen, og da der jo også er andet en spil der køres i Wine, vil det måske være bedre at lave "Linuxspil" og "Wine", hvor vi så ligger tråde om Windowsspil ind under Wine.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster