Forslag til indholdet af det nye forum

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Ny forumstruktur

Indlægaf Jarlen » 12. jun 2010, 00:12

Som bekendt har der været arbejdet på et nyt ubuntudanmark.dk, dette arbejde forsøges nu genoptaget og i den forbindelse vil det være rart at få aktiveret nogle af forum's mange dygtige brugere, til at tage del i arbejdet.

Vores forum som det ser ud nu bærer præg af at have været lavet til en tid med lavere aktivitet. Dette er forsøgt løst med en række lappeløsninger, de har dog ikke været optimale allesammen. Et nyt site vil give mulighed for at restrukturere hele forummet fra bunden af, og jeg tænker at de aktive brugere må vide en del om hvad der er godt nu, og hvad der kan gøres bedre. Jeg kunne derfor godt tænke mig en diskussion om hvordan andre mener at vores forum bør være struktureret fremover.

Pt. arbejdes ud fra et forslag der ser nogenlunde sådan her ud:

Opsætning:
- Installation
- Efter-installation

Programmer:
- Ubuntu
- Kubuntu
- Wine
- Spil

Hardware:
- Grafik
- Lyd
- Netværk
- Periphirals

Community
- Hovedliste
- Eventsliste
- Marketingsliste
- Bestyrelsesliste

Offtopic:
- Sandbox

Men dette er som sagt et forslag, som nu kommer op til debat. Hvad kunne i godt tænke jer at se i en ny forumstruktur?

Hvis nogen skulle have interesse i at tage det i yderligere arbejde omkring det nye site findes der en wikiside med en midlertidig oversigt over projektet, samt en mailliste hvor de fleste hjemmeside relaterede diskussioner vil foregå. Så interesserede er velkomne til at melde sig til maillisten, og gerne sende en mail om hvem i er, og hvad i evt. gerne vil bidrage med. Forslag er også velkomne.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ny forumstruktur

Indlægaf zob » 12. jun 2010, 00:50

Det lyder da godt.
Jeg kan se at Guides & Howto's (kender ikke den præcise forskel på en guide og en howto iøvrigt) er blevet fjernet. Det ville sådan set også være fint, hvis der var mulighed for at de kunne eksistere for sig selv i en wiki, eller lignende. Ligesom de f.eks. gør på dette forum: http://forum.eeeuser.com/ eller her: http://www.mobileread.com/ Eller er det meningen af guides skal placeres som stickies i fora som f.eks. "installation", "efter-installation" og "grafik", etc.? (For resten så er ordet efterinstallation skrevet ud i et. Enig; det ser mærkeligt ud men tænk på efterbehandling. Måske er det bedre med det latinske præfix "postinstallation" - det fungerer fint i andre danske ord som postmoderne eller postproduktion.)
Men det ved jeg ikke om der er mulighed for.

Jeg forstår faktisk ikke helt gruppen "Programmer". De underfora der er til "Programmer", hvordan skal de forstås? Er "Ubuntu" så ubuntu-specifikke programmer til forskel fra kubuntu-specifikke programmer. Eller er det spørgsmål rettet mod ubuntu som OS? Men hvorfor så under programmer og sidestillet med wine og spil?

Jeg kan sådan set bedre lide navnet "sandkassen" end "sandbox", men det er nok smag og behag. Måske kunne sandkassen ligge under community også for at vægte at det også er en del af community-ideen af man skal kunne finde sammen om andet end lige ubuntu-specifikke ting.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ny forumstruktur

Indlægaf laoshi » 12. jun 2010, 08:53

Jeg er enig med zob i at vi ikke må mangle en 'Guides & Howtos' (Vejledninger) - de bør være til at finde frem til uden for meget besvær. Det er en stor fordel for supporten at man kan henvise til de vejledninger som findes og ikke hver gang at skulle starte fra bunden, når mere eller mindre kendte spørgsmål dukker op.

Ang. Sandkassen, så ved jeg ikke om jarlen har tænkt det som en afløser for OffTopic? Eller om det er en erindring om en tidligere diskussion blandt adm. og red. hvor vi overvejede ikke vi skulle have en slags Sandkasse, hvor man kunne eksperimentere med ikke færdigudviklede scripts og koder, og hvor det skulle være klart at man her deltager fuldstændig på eget ansvar. Dvs. med en særlig login hvor man bekræfter at sådan er det. Jeg synes selv at det ville være en udmærket ide.

OffTopic ville så være en anden kategori, svarende til det internationale forums Community Cafe, hvor alt inden for rimelighedens grænser kan diskuteres. Forum Cafeen - eller Forsamlingshuset - måske?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ny forumstruktur

Indlægaf Jarlen » 12. jun 2010, 09:09

Personligt tænker jeg off-topic sektionen som den er nu.

At guides & How-to's ikke er med på listen er en fejl, og et levn fra en gammel diskussion. Det er pt. planen at guides og how-to's skal fortsættes som et forum på samme måde som det er nu, om det så senere skal flyttes ud som en Wiki eller noget i stedet kan diskuteres når sitet er oppe og køre.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny forumstruktur

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2010, 00:39

Jeg syndes det ville være en gode ide at arbejde med guide i forumet, når de så er blevet finpusset kunne man event flytte dem til en guide/how to sektion så selve siden, der kunne de også kategoriseres m.m.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ny forumstruktur

Indlægaf Jarlen » 14. jun 2010, 00:48

Mht. programmer/software hvordan mener i det skal deles op? Skal der bare være et enkelt board, som det er nu, eller er der nogle programtyper der er hyppigt forekommende der kunne bruge en kategori for sig selv? Er det relevant at dele Kubuntu og Ubuntu op i 2, eller er det uvæsentligt da løsninger ofte vil være ens?
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf laoshi » 18. jun 2010, 13:20

I en support-tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=32&t=11157 er der kommet dette forslag
soundpartner skrev:hvad så med at lave et wine forum? jeg kender til mange wineting der IKKE er spil

Jeg svarede
laoshi skrev:Det er noteret og vil komme med i de videre overvejelser. Andre forslag modtages også gerne - jeg opretter lige en tråd til det, så forslagene ikke bliver alt for spredt rundt i supporttrǻdene.

Det er hermed gjort. Så hvis der er gode ideer til udformningen af forum efter de ventede reformer, så skriv dem gerne i denne tråd - så er det lettere at holde samling på dem.

Og da det så hurtigt viste sig at jeg havde glemt at den originale tråd som jarlen havde oprettet eksisterede - så er de to hermed lagt sammen.

Og lad os så få gang i forslagene og tankerne om hvordan tingene bedst muligt kan komme til at hænge sammen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

heden
Indlæg: 32
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:18

Stort problem her!

Indlægaf heden » 18. jun 2010, 17:36

Jeg anmoder om at der kommer et 'tydeligt 'U', for at at angive at nærværendende ikke er en uofficell ubuntu diskussionsklub.
Det bør anmærkes et eller andet sted!
mvh

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stort problem her!

Indlægaf John Doe » 18. jun 2010, 19:25

heden skrev:Jeg anmoder om at der kommer et 'tydeligt 'U', for at at angive at nærværendende ikke er en uofficell ubuntu diskussionsklub.
Det bør anmærkes et eller andet sted!
mvh


Jeg kan mærke på gigten i mit ene ben at du kun er ude på at forarge. Du har i skrivende stund haft 4 indlæg her på forum. Jeg har checket dine indlæg, og - ja - du er kun ude på ballade.

Hvis der er noget i overskriften på denne hjemmeside du ikke forstår så synes jeg at du skal spørge.
- nu også uden signatur

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ny forumstruktur

Indlægaf lath » 18. jun 2010, 23:14

Jarlen skrev:Mht. programmer/software hvordan mener i det skal deles op? Skal der bare være et enkelt board, som det er nu, eller er der nogle programtyper der er hyppigt forekommende der kunne bruge en kategori for sig selv? Er det relevant at dele Kubuntu og Ubuntu op i 2, eller er det uvæsentligt da løsninger ofte vil være ens?


Programmer kan opdeles i underpunkter som i Programmer menuen i GNOME:
  • Andre
  • Grafik
  • Internet
  • Kontor (f.eks. OpenOffice.org)
  • Lyd
  • Video
  • Læringsprogrammer
  • Programmering
  • Spil
  • Systemværktøjer
    • System > Indstillinger
    • System > Administration
  • Tilbehør
  • Hjælpeprogrammer til handicappede
  • Videnskab

Lidt ændret. Nogle andre der synes det skal gøres på en anden måde?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf zob » 18. jun 2010, 23:25

Meget sjov tanke lath. Jeg er nu ikke helt sikker på at det vil være optimalt i praksis.
Hvad skal vi med et forum der hedder "hjælpeprogrammer til handicappede" hvis det samtidig betyder at det bliver sværere at genneskue hvor man skal stille spørgsmål om GRUB eller diske der ikke mounter, eller måske installation...?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf laoshi » 18. jun 2010, 23:54

Det vil jo altid være en vurderingssag, hvor detaljeret man skal pinde kategorierne ud. Der er ikke megen fornøjelse ved kategorier der er så snævre at der stort set aldrig vil komme spørgsmål inden for dem - og på den anden side skal de heller ikke være så brede at de kan rumme næsten alt.
Den nuværende justering ser ud til at være rimeligt overskuelig for brugerne af forum at placere spørgsmålene i. Det har hjulpet meget på overskueligheden at alle kategorierne er kommet op i første niveau. Mit eget forslag til struktur ser sådan ud (meget af det svarer til det nuværende, men med et par ekstra ting puttet ind):

Supportforum:

0. For førstegangsbrugere
1. Guides og HowTos
2. Installation af Ubuntu
3. Hjælp med lyd og grafik
4. Printere, scannere, kameraer
5. Hjælp med netværk
6. Installation og opsætning af programmer
7. Spil
8. Brugerfladen: Gnome, KDE, XFCE
9. Sandkassen (her kan man lege med ikke færdigudviklede scripts og andre nørderier, helt på eget ansvar. Derfor med en login hvor man bekræfter at man er klar over at - som Clinten sagde i april sidste år:"Man må jo bruge det man har. Hvis det ikke virker, er det ens egen skyld. Hvis det virker, er det delvis ens egen skyld".)

Foreningen:
x
x

Debatforum:
1. Linux
1. OffTopic

Og så ville det være godt hvis man blev tvunger til at markere sine tråde med oplysende tags.
Og at der kommer en knap som man kan bruge til at markere spørgsmålet som LØST.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf lath » 19. jun 2010, 00:10

laoshi skrev:Det vil jo altid være en vurderingssag, hvor detaljeret man skal pinde kategorierne ud. Der er ikke megen fornøjelse ved kategorier der er så snævre at der stort set aldrig vil komme spørgsmål inden for dem - og på den anden side skal de heller ikke være så brede at de kan rumme næsten alt.
Den nuværende justering ser ud til at være rimeligt overskuelig for brugerne af forum at placere spørgsmålene i. Det har hjulpet meget på overskueligheden at alle kategorierne er kommet op i første niveau. Mit eget forslag til struktur ser sådan ud (meget af det svarer til det nuværende, men med et par ekstra ting puttet ind):

Supportforum:

0. For førstegangsbrugere
1. Guides og HowTos
2. Installation af Ubuntu
3. Hjælp med lyd og grafik
4. Printere, scannere, kameraer
5. Hjælp med netværk
6. Installation og opsætning af programmer
7. Spil
8. Brugerfladen: Gnome, KDE, XFCE
9. Sandkassen (her kan man lege med ikke færdigudviklede scripts og andre nørderier, helt på eget ansvar. Derfor med en login hvor man bekræfter at man er klar over at - som Clinten sagde i april sidste år:"Man må jo bruge det man har. Hvis det ikke virker, er det ens egen skyld. Hvis det virker, er det delvis ens egen skyld".)

Foreningen:
x
x

Debatforum:
1. Linux
1. OffTopic

Og så ville det være godt hvis man blev tvunger til at markere sine tråde med oplysende tags.
Og at der kommer en knap som man kan bruge til at markere spørgsmålet som LØST.


Jeg kan godt lide
For førstegangsbrugere

Er det en special kategori af guides for de helt grønne? Hvis det ikke er ville jeg nok udelade "for" ordet og i stedet skrive noget a la:

"Førstegangsbruger
- stil dine begynderspørgsmål her. Husk at der ikke er nogen dumme begynderspørgsmål!"

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf zob » 19. jun 2010, 00:23

Jep. Førstegangsbruger er toppen. Jeg synes faktisk at det er et godt forslag. Måske kunne debattråden linux, måske hedde GNU/Linux & Foss eller open source eller noget. Så kan den kategori også indeholde lidt mere perspektiverende stof - ellers ser den bare lidt linux-teknisk ud, men det er måske meningen?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Forslag til indholdet af det nye forum

Indlægaf laoshi » 19. jun 2010, 00:24

lath skrev:Er det en special kategori af guides for de helt grønne? Hvis det ikke er ville jeg nok udelade "for" ordet og i stedet skrive noget a la:

"Førstegangsbruger
- stil dine begynderspørgsmål her. Husk at der ikke er nogen dumme begynderspørgsmål!"


Det som jeg forestiller mig under den overskrift er nærmest en række guides med:
- hvordan sikrer du dig den bedst mulige hjælp (som den eksisterende)
- hvordan bør man gebærde sig på forum (CoC)
- noget i stil med min egen begynderguide
- installationvejledninger som de 3 som arvai, du og warhawk har lavet til 10.04
- hvad med firewall og antivirus og defragmentering osv.
- faq som arvais og med mulighed for udbygning efter behov
- hvordan kan du gøre Ubuntu bedre (guide til bugrapportering)
- og så ellers mulighed for at stille enkle spørgsmål

Jeg kan godt se at det sidste kolliderer lidt med den øvrige kategoriopdeling - men det kan sætte de forsigtige i gang med at stille spørgsmål uden at føle sig dumme - og de må så selv vurdere hvornår de ikke længere er begyndere. Der er f.eks. en sådan afdeling Absolute Beginner Talk i det internationale forum.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster