hvor hører forum til

Alt omkring ubuntudanmark.dk
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

hvor hører forum til

Indlægaf soundpartner » 18. jun 2010, 10:14

baseret på denne tråd viewtopic.php?f=1&t=11152&p=68931#p68931 vil jeg gerne have en diskussion om hvor forum hører til.

mig bevidst så er domænet ejet af foreningen. og det er foreningen der har den officielle status af at være ubuntu loco team. jeg nævner i tråden ovenfor at selv martin pihl (der startede forum) har udtalt at forum som sådan er overdraget og tilhører foreningen og som sådan er officielt.
Det er vel efterhånden offentlig viden at jeg syntes at foreningen pt er skruet forkert sammen, men det arbejdes der vist på.
næsten hver gang jeg har brokket mig over et eller andet så får jeg tudet ørene fulde med at foreningen bare er administrativ, og den egentlige magt ligger i irc-møderne, og at disse som sådan er der hvor det officielle ubuntu comunity drives.
der har været en hvis pressedens om også at diskutere forum relevante ting på disse irc-møder. blandt andet det 43. irc møde onsdag d. 16 september 09 hvor man på mødet diskuterede om der skulle være reklamer på forum,
IRC møde nr. 29 onsdag d. 15. juli 09 hvor man snakkede licenser på forum, med mere.

dog udtaler en af forums redaktører i ovenfor nævnte tråd at de kan gøre hvad de vil for forum hører ikke under foreningen og dermed ikke under irc-møderne.

jeg ser det problematisk og ærgerligt at der er en sådan holdning, og jeg finder det endnu mere problematisk at man mener at man i det lukkede kan diskutere ting og bare gennemtrumfe beslutninger.

i samme omgang kan jeg ikke lade være med at ytre min ærgelse over at man bruger tid og arbejde på at splitte forum i atomer, og diskutere ting i det lukkede når f.eks forums søgefunktion har været i udu i længere tid. ville det ikke være bedre at få denne lavet i første omgang, og så holde diskussioner om opdeling osv i det åbne her på forum, på mailliste eller ved et irc-møde?

jeg finder det ligeledes ærgeligt at der nu bruges en masse tid på at dele forum op, flytte tråde osv når der er et igangværende projekt med ny hjemmeside og nyt forum. det pågældende projekt kører meget trægt og det er min forståelse at der mangler arbejdskraft til dette projekt. nu bruger man en masse tid på det eksisterende forum, arbejde som er spildt når det nye forum kommer op at stå.
men dette er jo en helt anden diskussion.

men hvor hører forum til? er det under det officielle ubuntu-comunity, eller er det ene og alene redaktørerne og admins der er herre over forum?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvor hører forum til

Indlægaf Christian.Arvai » 18. jun 2010, 11:49

De 2 nye sektioner i forum blev oprettet nu af 3 årsager :

De med i planerne for det nye forum.

Vi har efterhånden fået en del henvendelser om at folk syntes de skulle oprettes.

Vi vil ikke have at vi både skal indkører det nye forum og flytte tråde samtidigt.



Og nu vi er ved det, er det mest laoshi og mig der flytter trådene, så tidsforbruget der er går ikke ud over den tid der bruges på det nye forumdesign, fordi ingen af os deltager i selve designet, men blot testkører og melder tilbage når/hvis vi finder fejl, så det er ikke tidsspild at flytte tråde nu, men nærmere at vi så er på forkant med det, før det nye forum er klart, hvilket også var hovedårsagen til at vi ikke ventede med det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: hvor hører forum til

Indlægaf laoshi » 18. jun 2010, 13:51

Der er nu oprettet en ny tråd hvor gode forslag til forums kommende opdeling mv. kan skrives.
Der er ingen af de nuværende adm. og red. som ønsker at gennemtrumfe noget bestemt - så der er frit slag med små og store visioner - men lad os holde det samlet i en enkelt tråd og ikke spredt rundt over hele forum!
Så skriv lystigt jeres gode ideer på rette sted: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=11159
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvor hører forum til

Indlægaf soundpartner » 18. jun 2010, 13:54

christian.arvai skrev:De 2 nye sektioner i forum blev oprettet nu af 3 årsager :

De med i planerne for det nye forum.

Vi har efterhånden fået en del henvendelser om at folk syntes de skulle oprettes.

Vi vil ikke have at vi både skal indkører det nye forum og flytte tråde samtidigt.



Og nu vi er ved det, er det mest laoshi og mig der flytter trådene, så tidsforbruget der er går ikke ud over den tid der bruges på det nye forumdesign, fordi ingen af os deltager i selve designet, men blot testkører og melder tilbage når/hvis vi finder fejl, så det er ikke tidsspild at flytte tråde nu, men nærmere at vi så er på forkant med det, før det nye forum er klart, hvilket også var hovedårsagen til at vi ikke ventede med det.


sidst jeg hørte noget der vvar beslutningen at det var for besværligt at flytte hele forum til den nye platform, og at man gik efter at låse dette forum og sevare det som opslagsværk, så bemærkninger som ovenstående kommer da noget bag på mig.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: hvor hører forum til

Indlægaf laoshi » 18. jun 2010, 14:00

Jeg begik så lige den samme fejl som soundpartner - jeg havde glemt at der faktisk eksisterer en tråd til diskussion af det kommende forums struktur og indhold - så min nyoprettede tråd er nu lagt sammen med den eksisterende https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=11159 - så lad os genoplive denne trård med de mange ønsker til nyt forumk og lade de 100 blomstet blomstre...
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=11159
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvor hører forum til

Indlægaf soundpartner » 18. jun 2010, 14:29

laoshi skrev:Jeg begik så lige den samme fejl som soundpartner - jeg havde glemt at der faktisk eksisterer en tråd til diskussion af det kommende forums struktur og indhold - så min nyoprettede tråd er nu lagt sammen med den eksisterende https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=11159 - så lad os genoplive denne trård med de mange ønsker til nyt forumk og lade de 100 blomstet blomstre...
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=11159

jeg har ikke begået nogen fejl da denne tråds formål var at finde ud af om dette forum hører til i det danske ubuntu-comunity, elller om det som pixiarvei beskriver er et diktatorskab ledet af en gruppe enkeltpersoner der har været så heldige at blive admin og redaktører her på forum
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: hvor hører forum til

Indlægaf laoshi » 18. jun 2010, 14:35

soundpartner skrev:jeg har ikke begået nogen fejl

Det beklager jeg så at have troet - det virkede som om du havde glemt at der faktisk eksisterer en mulighed for at komme med forslag, siden du kom med det i en support-tråd og ikke i den eksisterende tråd om forums kommende struktur og indhold.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvor hører forum til

Indlægaf soundpartner » 18. jun 2010, 14:39

laoshi skrev:
soundpartner skrev:jeg har ikke begået nogen fejl

Det beklager jeg så at have troet - det virkede som om du havde glemt at der faktisk eksisterer en mulighed for at komme med forslag, siden du kom med det i en support-tråd og ikke i den eksisterende tråd om forums kommende struktur og indhold.

skulle vi så ikke tage den diskussion i den pågældende tråd som fejlagtigt er flyttet til spilforumet selvom den omhandler wine? eller skal jeg hellere finde en helt tredie tråd og komentere i således at forvirringen bliver intakt?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: hvor hører forum til

Indlægaf laoshi » 18. jun 2010, 14:48

soundpartner skrev:skulle vi så ikke tage den diskussion i den pågældende tråd

Nej.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=32&t=11157&p=68966&hilit=wine+dummies#p68966
Lad os holde support for sig og diskussion for sig.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvor hører forum til

Indlægaf Jimmyfj » 18. jun 2010, 23:10

Der dukker en del forvirrende meldinger op på forum for tiden, så det kan være lidt svært at holde rede på, hvad der er virkeligt og hvad der ikke er. Men den nuværende udvikling af forum må jeg nok skynde mig at tage min del af ansvaret for.

Jeg er en af de meget varme fortalere for, at forum bliver så overskuelig som muligt. Og det finder jeg, at det faktisk er blevet med den nuværende opbygning. Personligt har jeg via PM kontaktet bl.a. Christian Arvai omkring ideer til nye sub-forums til Ubuntudanmarks forum. Primært fordi jeg syntes, at den tidligere opdeling var mangelfuld. Sub'en omkring hardware burde, efter min personlige mening være delt op i "Hardware - >Stationær PC, Bærbar Pc, Netbook Pc. Dette vil gøre det langt mere overskueligt at give support, da hver enkelt så vil kunne yde supporten på lige netop dét område, som vedkommende har som speciale.

Det må også hvile på min kappe, at der er oprettet to tråde til Beta-testerne, så vi har det samlet ét sted.

Med hensyn til hvem der "ejer" Ubuntudanmarks Forum er der vist kun én ting at sige: "Det gør VI, brugerne!"

Foreningen står, såvel juridisk som moralsk med det overordnede ansvar for forum. Om det kan der ikke herske den mindste tvivl. Har Foreningen fået overdraget Forum er det foreningens ansvar, hvad der foregår på Forum.

Foreningen har så, gennem dens vedtægter valgt en række daglige repræsentanter til at styre den daglige gøren og laden blandt forums brugere. Og det kan ingen heller være i tvivl om, at det er admins og moderatorers opgave. Og de gør det rigtig godt, selv om også jég heller ikke altid er enige med dem i deres valg, endsige deres ordbrug.

Dette ændrer dog ikke på, at det er brugerne, eller medlemmerne af Foreningen UbuntuDanmark, som har det afgørende ord. Og her gælder det, som det gælder i resten af samfundet, at man er nød til at være fysisk tilstede, og aktiv, for at blive hørt, hvilket jeg ikke selv kan prale af at have været gennem tiden. Men et flertal ér et flertal, og det må man respektere. Og så vidt jeg husker, så er generalforsamlingen øverste myndighed, ikke IRC-møderne og hvad der end må "vedtages" der. En samlet bestyrelse kan vedtage ud fra beføjelserne givet i vedtægterne. I tilfælde af tvivl må bestyrelsen vel henvende sig til LoCo's Community Council, som gerne skulle kunne vejlede bestyrelsen, ellers må man vente til først kommende generalforsamling.

Dog vil jeg tage ledelsen i forsvar i denne sag. Det er sin sag at få Forum over på den nye motor, og samtidig holde et fungerende forum kørende, alle diskussioner taget i betragtning.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvor hører forum til

Indlægaf soundpartner » 21. jun 2010, 08:21

Jimmyfj skrev:Der dukker en del forvirrende meldinger op på forum for tiden, så det kan være lidt svært at holde rede på, hvad der er virkeligt og hvad der ikke er. Men den nuværende udvikling af forum må jeg nok skynde mig at tage min del af ansvaret for.

Jeg er en af de meget varme fortalere for, at forum bliver så overskuelig som muligt. Og det finder jeg, at det faktisk er blevet med den nuværende opbygning. Personligt har jeg via PM kontaktet bl.a. Christian Arvai omkring ideer til nye sub-forums til Ubuntudanmarks forum. Primært fordi jeg syntes, at den tidligere opdeling var mangelfuld. Sub'en omkring hardware burde, efter min personlige mening være delt op i "Hardware - >Stationær PC, Bærbar Pc, Netbook Pc. Dette vil gøre det langt mere overskueligt at give support, da hver enkelt så vil kunne yde supporten på lige netop dét område, som vedkommende har som speciale.

Det må også hvile på min kappe, at der er oprettet to tråde til Beta-testerne, så vi har det samlet ét sted.

Med hensyn til hvem der "ejer" Ubuntudanmarks Forum er der vist kun én ting at sige: "Det gør VI, brugerne!"

Foreningen står, såvel juridisk som moralsk med det overordnede ansvar for forum. Om det kan der ikke herske den mindste tvivl. Har Foreningen fået overdraget Forum er det foreningens ansvar, hvad der foregår på Forum.

Foreningen har så, gennem dens vedtægter valgt en række daglige repræsentanter til at styre den daglige gøren og laden blandt forums brugere. Og det kan ingen heller være i tvivl om, at det er admins og moderatorers opgave. Og de gør det rigtig godt, selv om også jég heller ikke altid er enige med dem i deres valg, endsige deres ordbrug.

Dette ændrer dog ikke på, at det er brugerne, eller medlemmerne af Foreningen UbuntuDanmark, som har det afgørende ord. Og her gælder det, som det gælder i resten af samfundet, at man er nød til at være fysisk tilstede, og aktiv, for at blive hørt, hvilket jeg ikke selv kan prale af at have været gennem tiden. Men et flertal ér et flertal, og det må man respektere. Og så vidt jeg husker, så er generalforsamlingen øverste myndighed, ikke IRC-møderne og hvad der end må "vedtages" der. En samlet bestyrelse kan vedtage ud fra beføjelserne givet i vedtægterne. I tilfælde af tvivl må bestyrelsen vel henvende sig til LoCo's Community Council, som gerne skulle kunne vejlede bestyrelsen, ellers må man vente til først kommende generalforsamling.

Dog vil jeg tage ledelsen i forsvar i denne sag. Det er sin sag at få Forum over på den nye motor, og samtidig holde et fungerende forum kørende, alle diskussioner taget i betragtning.

en ting er at det er stort set umuligt at flytte alle tråde fra et eksisterende forum over i et nyt forum. det forstår jeg fint, men som det er nu der er forum allerede delt op i forskellige tråde, og allerede nu kan nye brugere ikke finde ud af at oprette spørgsmål i de rette tråde, tror du selv på at flere muligheder der vil gøre det meget nemmere?
jeg tror at det er dagligt at der oprettes support requests i guide-forum osv. så jeg er helt klart imod at fragmentere forum så meget.
som tidligere nævnt så var det sidste jeg har hørt at man ikke rigtigt kunne flytte alle trådene fra dette forum over i det nye, og derfor skulle dette gøres manuelt, eller man kunne beholde forum men låse det, og så fortsætte i det nye. der sker så meget effterhånden at en tråd er mere eller mindre forældet efter 1 eller 2 udgivelser (½-1 år) så det ville praktisk ikke have den store betydning på længere sigt.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvor hører forum til

Indlægaf Jimmyfj » 21. jun 2010, 13:51

Jeg er enig i at der generelt oprettes alt for mange support-tråde under Guides & HowTo's. Men dette ser jeg ikke som et udtryk for forvirring blandt nye brugere, så meget som gement dovenskab fra nævnte brugeres side. I stedet for at søge efter den rette tråd til éns spørgsmål kaster man det bare der, hvor det nu engang er lettest: I toppen; vel egentlig i den lidt naive tro, at spørgsmålet kommer foran alle andre. En simpel udstilling af narcissisme, hvis jeg må være så fri.

At tråde ikke bliver oprettet de rigtige steder tror jeg mere skyldes en generelt manglende opmærksomhed fra "syndernes" side med hensyn til struktureret arbejdsform, end egentlig forvirring. Det, at forum er opdelt i sektioner/grupper, og dermed et udtryk for den strukturerede måde vi arbejder på er ikke noget man er vant til fra MS-verdenen. Her har alle, på rigtig narcissistisk vis nok i at komme frem med eget budskab. Så jeg er ikke enig med soundpartner i, at "fragmentering" af forum skulle skabe mere forvirring. Den er blot et udtryk for et ønske om at arbejde struktureret.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: hvor hører forum til

Indlægaf Pihl » 21. jun 2010, 15:33

Jimmyfj skrev:Jeg er enig i at der generelt oprettes alt for mange support-tråde under Guides & HowTo's. Men dette ser jeg ikke som et udtryk for forvirring blandt nye brugere, så meget som gement dovenskab fra nævnte brugeres side. I stedet for at søge efter den rette tråd til éns spørgsmål kaster man det bare der, hvor det nu engang er lettest: I toppen; vel egentlig i den lidt naive tro, at spørgsmålet kommer foran alle andre. En simpel udstilling af narcissisme, hvis jeg må være så fri.


Før jeg startede dette forum i 2006 havde jeg i en årrække været administrator på en række andre forums.

Og det er hverken et spørgsmål om gement dovenskab, naivitet eller narcissisme, men der er en masse brugere, som ikke er forumvante, og som utroligt let bliver forvirreret ved synet af et forum, og de mange steder man kan klikke på et sådan. Hele logikken ved en forumstruktur forstår de ikke (med det samme). Hvad der virker meget logisk for nogen af os, virker fuldstændigt ulogisk for andre.

I alle de år har jeg altid set én konsekvens af dette: Mange indlæg i den første kategori!

Og det vil ikke ændre sig. Man skulle tro, at alle anno 2010 havde prøvet at være på et forum, men nej det er stadigvæk sådan.

Det bedste man kan gøre, er at indrette forummet efter det, så et eventuelt begynder-forum ligger øverst eller noget lignende. Vi eksperimenterede en del med det her på forummet til at starte med, for man kommer bare ikke uden om, at første kategori får flest (ukategoriserede) indlæg.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: hvor hører forum til

Indlægaf laoshi » 21. jun 2010, 16:01

pihl skrev:Det bedste man kan gøre, er at indrette forummet efter det, så et eventuelt begynder-forum ligger øverst eller noget lignende. Vi eksperimenterede en del med det her på forummet til at starte med, for man kommer bare ikke uden om, at første kategori får flest (ukategoriserede) indlæg.


Jeg vil jeg mene at det vil være en god ide at have en begynderting øverst (hvad man så end skal kalde den). Men min erfaring som 'flyttemand' er egentlig ikke at der er en voldsom overvægt af fejlplacerede indlæg i Guides & Howtos. Det største flytteproblem har nærmere ligget i de andet-niveaus-underfora vi har haft. Nu hvor de alle er trukket frem i lyset virker det til en vis grad som om folk der er vant til at bruge forum lige skal vænne sig til den nye kategorisering, og at helt nye ikke rigtig kan regne ud hvor deres spørgsmål hører hjemme.
Men under alle omstændigheder er det ikke noget overvældende problem.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: hvor hører forum til

Indlægaf Pihl » 21. jun 2010, 16:52

laoshi skrev:
pihl skrev:Det bedste man kan gøre, er at indrette forummet efter det, så et eventuelt begynder-forum ligger øverst eller noget lignende. Vi eksperimenterede en del med det her på forummet til at starte med, for man kommer bare ikke uden om, at første kategori får flest (ukategoriserede) indlæg.


Jeg vil jeg mene at det vil være en god ide at have en begynderting øverst (hvad man så end skal kalde den). Men min erfaring som 'flyttemand' er egentlig ikke at der er en voldsom overvægt af fejlplacerede indlæg i Guides & Howtos. Det største flytteproblem har nærmere ligget i de andet-niveaus-underfora vi har haft. Nu hvor de alle er trukket frem i lyset virker det til en vis grad som om folk der er vant til at bruge forum lige skal vænne sig til den nye kategorisering, og at helt nye ikke rigtig kan regne ud hvor deres spørgsmål hører hjemme.
Men under alle omstændigheder er det ikke noget overvældende problem.


Så vidt jeg husker, var det også den konklusion vi landede på: At det trods alt var et begrænset antal tråde som skulle flyttes, og at vi så hellere ville give opmærksomhed på guides og dermed acceptere en smule arbejde ekstra arbejde.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster