Færre kategorier?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Færre kategorier?

Indlægaf eitreach » 3. sep 2007, 21:16

Howdy. :D

Dette er blot et forslag - omkring et mindre irritationsmoment som har udviklet sig hos mig i den seneste tid, angående mængden af kategorier på forummet. For mig at se er der bare for mange - og nogle kan imo godt undværes, hvilket også (tror jeg!) vil gøre det nemmere at poste for nye brugere.

Dem jeg har i tankerne, er "Installation" og "Opsætning" - dem kunne man godt smide sammen, synes jeg - mange af emnerne i dem kunne lige så godt have været i den ene, som den anden.

Derefter, synes jeg at "*ubuntu" og "Programmer i.." også godt kunne smides sammen. Det er lidt samme princip som det første - mange af emnerne passer ganske enkelt i begge, så jeg synes ikke der er behov for dem begge.

Det var i hvert fald mine fem øre. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Færre kategorier?

Indlægaf Volle » 3. sep 2007, 21:47

Det kan jeg godt tilslutte mig, men jeg håber ikke at noget slettes hvis det smedes sammen. Der er trods alt mange gode ting at læse.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Færre kategorier?

Indlægaf Wikzo » 4. sep 2007, 10:44

Enig. Jeg har selv mange gange været i tvivl om, hvor jeg skal placere mit emne. Flere overordnede/generelle emner vil klart være at foretrække.
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Færre kategorier?

Indlægaf Pihl » 4. sep 2007, 20:05

Narj, jeg er ikke enig i, at der for mange kategorier. Jeg får indimellem forespørgsler på, om 'vi ikke skal oprette den eller den kategori også'. Så jeg tror i virkeligheden, at der er en god balance.

Når det er sagt, så ved jeg godt, at kategorierne kan give anledning til forvirring: "hører mit spørgsmål til den eller den kategori?". Men snarer end at helt slette/sammenlægge kategorier, tror jeg det vil være langt bedre at optimere titlerne og beskrivelserne på de nuværende kategorier. Hvis i har nogle gode forslag til dette, vil jeg meget gerne lytte til dem.

"Installation" og "opsætning": Hvis man kigger på de indlæg, som er postet i dem, synes jeg, at det er tydeligt, at de har hver sin berettigelse (bortset fra indlæg, som egentligt burde flyttes). Installationsforummets indlæg handler primært om to ting: partitionering og installationsproblemer.
Baggrunden for at have denne kategori som en særskilt kategori, er at den primært henvender sig til de folk, som slet ikke kender noget til Ubuntu, og først skal til at komme i gang med det, mens Opsætning henvender sig til dem, som ER kommet i gang med Ubuntu.
Selvfølgelig vil der være overlap og gråzoner mellem de forskellige kategorier, men det vil vi aldrig komme uden om.

*Ubuntu-kategorien er ikke så aktiv, men den er faktisk en sammenlægning af tidligere kategorier. I starten var der fx en dedikeret Kubuntu katgeori, men den blev ikke brugt tilstrækkelig meget, til at det var berettiget at den havde sin egen kategori.
Derfor ligger der også en kategori nu, som bare hedder "Ubuntu". Fordi det allerførst var splittet op mellem Gnome, KDE og de andre DE's.

Indrømmet, "Ubuntu" kunne godt smeltes sammen med "Opsætning", da indlæggende sagtens kan indgå i enten den eller i "Programmer".

Men jeg synes ikke, at en sammensmeltning af "Ubuntu" og "Opsætning" skal ske, for hvis man ser på indlæggende, er der nogle tydelige forskelle mellem de to. Mens Ubuntu domineres af spørgsmål om opsætning af grafik (opløsning, grafikdriver) og trådløs netværk, handler Programmer mere om konkrete problemer i specifikke programmer.
Sidstnævnte kategori blev også til på foranledning af brugere, der ønskede en kategori, hvor specifikke programspørgsmål kunne stilles, og som ikke handlede om opsætning af dem, men mere om brugen og ikke mindst HVILKE programmer man kunne bruge.

Men som sagt vil jeg jeg gerne kigge på en sammensmeltning af Ubuntu og Opsætning, men skal lige have det koordineret med Wrapper.

I mellemtiden må i hjertens gerne stille nogle forslag til kategorierne, så hensigten med dem kan blive endnu tydeligere. :)

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Færre kategorier?

Indlægaf Wikzo » 4. sep 2007, 20:47

Jeg så gerne noget i retning af dette:

Installation af Ubuntu
Her kan du stille spørgsmål omkring opsættelsen af systemet

Generelle spørgsmål om Ubuntu
Alt der vedrører systemet, men som ikke hører til de andre emner

Programmer i (K)(X)(Ed)Ubuntu
Her kan du stille spørgsmål omkring specifikke programmer i systemet

Hardwarespørgsmål
Her kan spørgsmål omkring alt hardware stilles

Guides og how-to's
Læs og skriv guides til ting der vedrører Linux

Linux nyheder
Nyheder om Ubuntu og andre distributioner

Ubuntu Danmark
Alt omkring den danske Ubuntu-afdeling

Off topic
Alt der ikke handler om Ubuntu
Billede

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Færre kategorier?

Indlægaf frolle » 4. sep 2007, 21:32

Jeg er helt enig med Wikzo. En opsætning jeg også står indenfor.
<3

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster