*nix har en lang historie med hensyn til login. Afhængig af hvilken logger man bruger, og dens konfiguraion kan man næsten altid få de præcise oplysninger til at en fejl kan findes.
Jeg vil åbne en terminal og så benytte denne til følgende.
sudo grep timeout /var/log/messages
Og starte med at søge efter timeout. Hvis der ikke er timeout, vil jeg se på om der sker ting der ikke skal ske. Du kan evt. poste messages her, med indholdet fra en boot.
Generelt er følgende nogen gode kommandoer når du håntere tekst filer.
Kode:
cat
cat han vise indholdet af en fil som en række tegn. Du kan f.eks. se din mus bevægelser i en konsol ved "cat /dev/psaux/ hvis du benytter psaux til din mus
Kode:
less
Hvor cat give hele indholdet, giver less muligheden for at bladre i filen. F.eks. less /var/log/messages
Inde i less kan du selvfølgelig søge efter bestemte ord vha. "/ord" tryk "n" for next
Kode:
tail
tail betyder du ønsker halen af filen. Normalt giver tail de 10 sidste linier, dette kan du dog hurtig ændrer - "tail -n100 /var/log/messages" giver f.eks. de sidste 100 linier. du kan også se hvad der bliver skrevet i en log med "tail -f /var/log/messages". Denne afbrydes med Ctrl^c
Kode:
|
En af de vigtigste redskaber er den lodrette streg kaldet en pipe. Med den kan output fra et redskab kastes videre.
"tail -n1000 /var/log/messages | less" betyder f.eks. at jeg ønsker de sidste 1000 linier af messages og læse dem med less
"tail -n1000 /var/log/messages | grep timeout" betyder jeg ønsker de sidste 1000 linier og søger i dem efter timeout.
Kode:
> >>
Af andre gode ting kan nævnes > og >>. De virker som en C med at du kan pipe indholdet over i en fil. Ønsker du f.eks. de sidste 100 linier af en log kopieret til en tekstfil kan du gøre
"tail -n100 /var/log/messages > test.txt"
Den kommando vil oprette test.txt og kaste indholdet i den. bemærk forskellen mellem > og >> er at > overskriver hvor >> appender.
Kode:
man
man kan give oplysninger om en kommando. Tænk på ordet manual.
"man top" vil f.eks. give oplysninger om kommandoen top.
Det blev så lige en stak gode nix kommandoer. Måske man skal kaste disse under tops n' tricks