PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf thomasjohansen » 13. aug 2009, 08:36

til dem der ikke følger så meget med i It nyheder, så er Poul Henning Kamp (kendt dansk FreeBSD udvikler) igang med at starte en sag mod Lenovo omkring at få refunderet en ubrugt Windows licens.


læs mere her:

http://www.version2.dk/artikel/11770-kl ... i-byretten
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf Warhawk » 13. aug 2009, 11:58

Jeg har fulgt tråden på Version2, og støtter fuldt ud PHK. Da jeg jo selv har købt en Lenovo, så har jeg lige kontaktet Lenovo Danmark pr. email og bedt om en refusion af min ubrugte OEM licens. Samtidig har jeg henvist til tråden her samt på Version2 - det lægger nok et vist pres på dem.

Det er nu kampen skal stå, så man kan slippe for tvangsbetaling til M$, når man ikke ønsker deres software. Med PHK i spidsen håber jeg at det kan lykkes.

Nu må vi se om Lenovo svarer mig, men jeg skal nok poste hvis der sker noget.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf Jimmyfj » 13. aug 2009, 14:35

Hey folks & godtfolk

Ikke fordi jeg, på nogen måde, skal blande mig. Men jeg gør det nu alligevel.

Måske det er på sin plads at "advare" folk på forhånd om, at dette let kan udvikle sig til en noget politisk tråd, qua de holdninger til MS, og diverse OEM-forhandlere som tråden her kommer til at fremføre. Har vi på forhånd "advaret" brugerne af vores forum om, at tråden let kan få politiske under-/over-toner, kan ingen komme og "brokke" sig over eventuelle udmeldinger.

Selv er jeg i gang med at afsøge markedet for laptops, og har fundet en Acer laptop hos en forhandler i Brønderslev, Nordjylland. En maskine som har de specs jeg skal bruge, men som, hos nærmest alle forhandlere, kommer denne med Windows præ-installeret. Det kan jeg ikke bruge til noget. Resultatet af et eventuelt køb hos pågældende forhandler vil resultere i, at jeg skal kontakte Acer for at få refunderet den ubrugte licens, dersom jeg er 100% Linux-dude. Er for tiden ved at læse Unix-programming/C, C++, Java med henblik på at bruge mit Linux-system fuldt ud.

Der, hvor min dybeste foragt for netop Microsoft ligger, er at jeg, som borger i Danmark, og bruger af Linux skal betale "skat" til Microsoft for overhovedet at købe en laptop-computer i mit hjemland???

Det er, for mig, ikke noget problem på desktop-siden. Her bygger jeg bare min egen maskine, så jeg er sikker på at få den maskine JEG vil have. Og her behøver jeg, sjovt nok, ikke betale nogen form for MS-Skat for at få en fungerende Pc til hjemmebrug. Anderledes forholder det sig, desværre, på markedet for laptops. I det mindste en tid endnu.

Jeg følger sagen - Og er, naturligvis, parat til at spytte i puljen for at PHK kan følge sagen til tops, om nødvendigt.

Egentligt burde vi samle nogle stykker, som vil være parate til at føre en sag til tops på vejene af Hr. og Fru. Danmark, som ikke bliver præsenteret for et reelt valg, når de køber Pc til hjemmet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf thomasjohansen » 13. aug 2009, 15:17

Til orientering:

Lenovo har gennem Version2 svaret på PHK's sag:
http://www.version2.dk/artikel/11780-le ... ows-licens


Og så har PHK afleveret sin stævning i retten:
http://www.version2.dk/artikel/11779-ti ... oftskatten
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

PHKs stævning mod Lenovo

Indlægaf lath » 13. aug 2009, 17:12

Læs videre på http://phk.freebsd.dk/MicrosoftSkat/.

Meget interessant læsning!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf Warhawk » 14. aug 2009, 00:05

Jeg har fået svar fra Lenovo, som virkelig gør alt for at krybe udenom...

Hej Michael

Ja, vi kender godt Poul Hennings sag, og da du også har læst den kender du vores holdning; man køber et samlet produkt, og vi refunderer gerne hele produktet hvis du ikke kan acceptere betingelserne, men ikke dele af produktet.
Windows licensen er en del af produktet, ligesom RAM, Harddisk, processor osv. Vi kan heller ikke give dig pengene retur for processoren, hvis du selv havde en liggende i skuffen.

Rent teknisk kan det heller ikke lade sig gøre, da en maskine solgt med Vista licens, har en del af nøglen liggende i BIOS. Det betyder at selv om du hiver klistermærket af, så ville du stadig kunne installere en Vista uden at den kræver en aktivering. Denne nøgle kan ikke slettes efterfølgende.
De maskiner vi sælger uden Windows licens, har naturligvis ikke den nøgle i BIOS.

Så kan du spørge om vi sælger maskiner uden Windows, og det gør vi til kunder der bestiller et størrer antal. Vi har i flere omgange også solgt enkeltstyk maskiner med en linux, eller rettere kan man sige at vi havde annonceret dem, for der blev ikke solgt nogen.


Med venlig hilsen
Lenovo Danmark


Synes at Poul-Henning har fået strikket en kanon godt formuleret stævning sammen. Jeg er helt sikkert med på at gå med i et søgsmål, så alle der har mod og interesse bør give det til kende her i tråden - så kan vi måske få startet noget op.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf thj01 » 14. aug 2009, 09:12

Hold da op. DET var interessant læsning.

Da jeg først læste jimmyfj's ord "ms-skat" blev jeg lidt aaaaaa - er det nu ikke lidt voldsomt, men da jeg så læste Lenovo's svar blev jeg rystet.

At der er en mulighed for at bruge en licens er altså ikke det samme som at man bruger det.

Det svarer lidt til at man skal betale for vinterdæk til sin bil selvom man bor i afrika - de kan jo monteres i de samme huller!!!!!


Egentlig så er jeg overbevist om at de får en begmand - for de blander to ting sammen - hardware og software.

Og hvis en kode i BIOS gør at man skal betale for muligheden - hvad sker der så når man har adgang til nettet - der ligger mange koder jo også tilgængelige. Skal vi så alle sammen til at betale for MSO også??


Men måske man skal til at overveje sin glæde over Thinkpad/Lenovo laptops!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf Jimmyfj » 14. aug 2009, 09:14

warhawck.
Jeg er helt sikkert med på at gå med i et søgsmål, så alle der har mod og interesse bør give det til kende her i tråden - så kan vi måske få startet noget op.


Så lad os se hvor mange vi kan samle. Folk, som er interesseret i at være med i en sådan sag må gerne give sig til kende, så vi kan se, hvor mange vi kan få med. Er interessen tilstrækkelig stor kan vi mødes IRL og aftale de videre skridt. Har du mulighed for det kan du/I give det videre i andre communities, da dette er en sag som gælder Unix, GNU/Linux, *BSD m.fl.

Jeg er med, og Warhawck er, hvor mange bliver vi?

Edit:

Det er min overbevisning at vi bør samle så mange forskellige distros, så det ikke hedder sig at vi "kun" kæmper Ubuntus sag, og det så tydeligt fremgår, at det er alle alternativer til MS Windows vi kæmper for retten til at installere, uden at skulle betale skat til MS for i det hele taget at erhverve en laptop computer, eller en desktop Pc.
Senest rettet af Jimmyfj 14. aug 2009, 09:25, rettet i alt 2 gange.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: PHK: parat til at kæmpe for at få windows licens refunderet

Indlægaf soundpartner » 14. aug 2009, 09:17

det er også noget fis med en kode der ligger i bios som gør at du bare kan installere windows uden at skulle aktivere windows...
det er dog rigtigt at oem versionen bliver bundet til din hardware så koden til den kan ikke bruges uden den hardware den er bundet til. derfor kan de ikke sælge samme licens igen...
men de kan jo bare lade være med at bruge oem
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster