Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 01:07

Hej venner :)


Jeg faldt over denne tråd på IRC :
http://www.computerworld.dk/art/48630/f ... fp_art&i=9
Derfor har it-cheferne helt frataget brugerne administrationsrettigheder på computerne, hvilket gør det umuligt for en medarbejder at downloade Firefox eller installere andre programmer fra nettet eller via USB-stick og CD'er.


Jeg syntes personligt at det er utroligt indsnævret, at Danmark ikke er nået længere en dette, prøv Feks. at se på Frankrig´s politi der kører på Ubuntu og med Firefox !!! , og jeg
er også meget utilfreds med den indstilling, som de bruger som argument for deres beslutning......
de ønsker at holde styr på sikkerheden

hvis der er en browser på denne jord, der kan slæbe forskellige viruser ned, er det da efter min mening
Internet Explore, som også der er den dårligste at bruge, hvis man sammenligner denne imod Firefox.



PS: godt jeg ikke arbejder der :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Vendekåbe
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. jul 2008, 15:30

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Vendekåbe » 29. okt 2008, 01:18

Det kan være vi hér har en medvirkende til hvorfor så mange danskere bruger IE og ikke mindst, hvorfor offentlige hjemmesider er så ringe og at medarbejdernes viden er så ekstremt ringe, at jeg ofte skal lære dem basale ting om Internet når jeg er i kontakt med det offentlige.

Hvis de ikke engang skal være, hvilken browser de vil bruge, hvordan kan man så forvente at de ved noget som helst?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 01:36

Vendekåbe skrev:Det kan være vi hér har en medvirkende til hvorfor så mange danskere bruger IE og ikke mindst, hvorfor offentlige hjemmesider er så ringe og at medarbejdernes viden er så ekstremt ringe, at jeg ofte skal lære dem basale ting om Internet når jeg er i kontakt med det offentlige.

Hvis de ikke engang skal være, hvilken browser de vil bruge, hvordan kan man så forvente at de ved noget som helst?

Helt enig........
Jeg må indrømme at dette kan få mig helt op af stolen :?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf eitreach » 29. okt 2008, 01:41

Så må vi jo håbe at der ikke findes sikkerhedshuller i Internet Explorer den anden onsdag i måneden.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 01:54

På windows vista/ Internet Explorer, slæbte mine børn hele tiden viruser ned fra div. "gratis spil" sider, jeg brugte konstant tid på at bekæmpe dette og rydde op derefter, og dette kan
i de fleste tilfælde løses ved at bruge Firefox i windows, jeg har selv prøvet det så jeg taler ikke ud fra uerfarenhed, (selv om jeg nu kører 100% Ubuntu og Firefox), og jeg har på intet
tidspunkt oplevet problemer med Firefox, så jeg står fuldstændigt uforstående over for den holdning, som beskrives i artiklen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Artificial Intelligence » 29. okt 2008, 04:08

Typisk dansk :roll:

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Casper Hansen » 29. okt 2008, 09:09

Danmarks IT-chefer vil øge sikkerheden ved at bruge...... Internet Explorer...... :shock:
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Artificial Intelligence » 29. okt 2008, 09:32

Casper Hansen skrev:Danmarks IT-chefer vil øge sikkerheden ved at bruge...... Internet Explorer...... :shock:


Jep, derfor siger jeg typisk Dansk. Det som om Danmark nogen gange lever i en parallel verden til virkeligheden.

Svante

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Svante » 29. okt 2008, 10:52

Jeg arbejder i det offentlige og er underlagt de regler, der er nævnt.
Det har også irriteret mig, men vi er dog nogle "anarkister", som har fået installeret Firefox alligevel.
Oprør kommer nedefra, og det er der, jeg befinder mig :D

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 10:56

Svante skrev:Jeg arbejder i det offentlige og er underlagt de regler, der er nævnt.
Det har også irriteret mig, men vi er dog nogle "anarkister", som har fået installeret Firefox alligevel.
Oprør kommer nedefra, og det er der, jeg befinder mig :D

Det glæder mig at der trods alt er nogle der kæmper imod :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Svante

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Svante » 29. okt 2008, 11:11

Der er allerede kommet en reaktion på Computerworld:
http://www.computerworld.dk/art/48647?a ... ter&i=2094

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf thj01 » 29. okt 2008, 12:45

Computerbrugere i kritiske netværk bør IKKE have administrator rettigheder - og heller ikke rettigheder til at installere de programmer de gerne vil.

Det fortæller både jura (arbejdspladsen er ansvarlig for alt der foregår på dens maskiner) og virus/malware truslen.

Problemet ligger ikke i rettigheder, men i IT-afdelingernes mangel på ressourcer og vilje til at have det installere. Og der ville jo være flere ressourcer til rådighed, hvis man brugte pengende på IT'opgaver og ikke licenser!

Men læn dig tilbage og grin af din sys-admin

Gå ind på www.portableapps.com og hent lige præcis de programmer du har brug for. Hav det liggende på din ubs pen eller dit netværksdrev. Works like a charm!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Vendekåbe
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. jul 2008, 15:30

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf Vendekåbe » 29. okt 2008, 12:57

thj01 Det skal være virkelig seriøst utilfredse medarbejdere som bruger USB m.m. Der skal sættes ind imod reglerne, ikke hvordan man undgår dem.

Giv os friheden tilbage!

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf PKO » 29. okt 2008, 13:03

Hej,

Flot skrevet thj01.

Man kan ikke have anarki i store installationer. Prøv at forestille jer en supportafdeling, der afhjælper alle umulige og mulige variationer over temaet desktop.

Derudover burde dette styres ved hjælp af directory services. Her er Novell en stærk leverandør.

Brug af netværk skal kun tillade de porte den enkelte bruger har behov for. Resten skal være lukket af!. Ingen netradio etc.

Og det gælder også brug af internet i al almindelighed.

Og i den forbindelse har det offentlige et større ansvar, idet de i større omfang behandler personfølsomme oplysninger.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Firefox forbudt i det offentlige Danmark

Indlægaf PKO » 29. okt 2008, 13:09

Hej,

Brug af al eksternt udstyr i en større installation såsom pen-drev og brændere skal være bandlyst.

Dette drejer sig ikke om frihed! Din komputer på din arbejdsplads er dit redskab til at udføre dit arbejde og ikke din personlige pc!

Din arbejdsgiver har ansvaret for, hvad der sker i dette miljø!

Eksempelvis sender du en racistisk mail fra din arbejdskomputer og din arbejdsgiver er også medansvarlig for denne!

Det i kan diskutere i denne forbindelse er det tilvalg denne arbejdsplads har valgt og ikke andet.

Det er jo også essensen i artiklen http://www.computerworld.dk/art/48647?a ... ter&i=2094.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster