Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 11:06

Først undskyld min "ekstra blads" overskrift for at tiltrække sig lidt opmærksomhed, for det er nok snarere en fejl 40 og mig selv som har kommet til at lave rod i det

Jeg har lige installeret Ubuntu og jeg er nok kommet til at fjolle lidt for meget rundt med indstillingerne
Sagen er at jeg ville have adgang til min USB-harddisk som er formatteret med NTFS

På en eller anden måde har jeg fået lavet USB-harddisken til et andet filsystem - via min windows XP bærbar, kan jeg se at den nu bliver kaldt en "GTP Beskyttelse PArtion" og jeg kan ikke få adgang til den nu hverken i Ubuntu eller i Windows

Dette er et skærmudskrift fra "Disk Utility"

Billede

Nogen sikker opskrift hvordan jeg i det mindste kan få adgang til den igen i det mindste i Windows igen

Det er lidt vigtigt, da jeg netop lavede back ups her fra mit forrige Windows XP system, inden jeg installerede Ubuntu på min harddisk og disse backups findes nu kun på denne harddisk
Senest rettet af T-buch 16. maj 2012, 23:36, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf Kurt Christensen » 12. maj 2012, 11:20

kan du ikke med en live-opstart med Ubuntu fra en cd komme ind og se hvad du har lavet og rede vigtige filer?
Når lejligheden byder sig.

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 11:22

How to be me skrev:kan du ikke med en live-opstart med Ubuntu fra en cd komme ind og se hvad du har lavet og rede vigtige filer?

Øøømm jeg installerede den med en Ubuntu installeret på en USB - det er vel ligeså godt?

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 11:50

How to be me skrev:kan du ikke med en live-opstart med Ubuntu fra en cd komme ind og se hvad du har lavet og rede vigtige filer?


Hvis jeg bare lige kort for beskrevet hvad en "live-opstart med Ubuntu" er, så vil jeg forsøge dette

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf thj01 » 12. maj 2012, 11:51

Hvilket mærke er din USB disk?

Hvis det er en fra Sandisk, kan det være årsagen (https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick#Known_Issues)

Jeg synes:

1. Du har intet at bruge de tools til der ligger på første partition (EFI partitionen)

Så jeg ville slette dem begge og lave nye partitioner. Hertil vil jeg anbefale gparted for det giver mindst problemer (er min erfaring) med mindre du vil til at rode med terminalen, og lave en ren NTFS partition eller FAT32.

Personligt vil jeg anbefale FAT32, da jeg har set mere end et NTFS filsystem knække uopretteligt.


Har du ikke gparted installeret kan du installere det med

Kode: Vælg alt

Sudo apt-get install gparted


Nå ja - det hænder at det er operativ/filsystemet der chrasher og ødelægger ens ting, Men som oftest må vi erkende at det skyldes egen uvidenhed *S*
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 12:12

Jeg skal bare være helt helt helt 110% sikker på at der ikke er noget som bliver slettet/formatteret på den store partition

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 12:41

Som jeg læser dit indlæg, thj01 - så vil dit forslag ko netop slette alt på disken - det kan vel næppe forstås anderledes?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf thj01 » 12. maj 2012, 12:51

Hvis du ikke kan få fat i indholdet - så er det fordi filsystemet er ødelagt.

Men det kan godt at du kan ændre flaget til NTFS, hvis du bruger fdisk kommandoen. Men jeg kan på ingen måde garantere for indholdet.

Så det er helt på egen ansvar

Kode: Vælg alt

sudo fdisk /dev/sdb2
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 13:08

Nej jeg er nok nødt til at være noget mere sikker

Det var sgu da også himmelråbende dumt at sidde at arbejde på en Backup hard disk kl. 3 om natten - man skal gå i seng og ikke arbejde med sådan noget når man er træt - især ikke, når det er nyt pmråde, som man ikke er vant til at arbejde med

Jeg ved at jeg var inde i "Disk Utility" og her - uden jeg helt husker det - har jeg nok i min iver for at få Ubuntu til at kendes ved disken så været inde og ændre på typen til en såkaldt "Linux Basic Data Partition" - som det kan ses på dette billede her

Billede

Jeg ville blive meget glad for at få lidt vished om, hvad dette egentlig indebar. Så hvis der er en venlig sjælsom har et godt kendskab til det program "Disk Utility" ( - ja måske du har, thj01 -) kunne fortælle mig, om jeg ved denne ændring af typen, dermed kom til at gøre uoprettelig skade på disken eller blot ændrede en "flag" og intet så måske er blevet slettet???

Det ville være utroligt dejligt og beroligende hvis jeg blot kunne få vished om, hvor jeg - store fjols - står ;-)

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf Kurt Christensen » 12. maj 2012, 13:18

det kunne være fristende at vælge en af de andre muligheder i den menu (måske til det den var) men da jeg ikke er ekspert ved jeg ikke om det er et godt råd?
Når lejligheden byder sig.

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 13:38

How to be me skrev:det kunne være fristende at vælge en af de andre muligheder i den menu (måske til det den var) men da jeg ikke er ekspert ved jeg ikke om det er et godt råd?


Ja jeg har bestemt haft lyst til det samme .... og jeg fik den udmærket ide at prøve at øve mig lidt på en harddisk - som ikke er den "precious one"

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 14:14

T-buch skrev:.... og jeg fik den udmærket ide at prøve at øve mig lidt på en harddisk - som ikke er den "precious one"


Nå ideen var bedre i teorien end den var i praksis
Ubuntu kendte med det samme prøve harddisken og alle filer kunne læses. Og jeg kunne ikke få lavet den om til den type, som problemharddisken var i - nemlig en Linux Basic Data Partition - den valgmulighed er der slet ikke for denne disk.

Så jeg kan ikke rigtig genskabe betingelsen dor den oprindelig harddisk for denne og så går iddeen jo ligesom tabt

JEg ved at jeg også efter at have læst om det - roede med nogle "Sodu" komandoer - så der kan det jo også være gået galt, hvad der så end er gået galt

Gode råd er ved at være lidt dyre nu - øv, øv og tre gange øv

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf buddig » 12. maj 2012, 15:15

Lige nu er jeg ved at kopiere indholdet af min NTFS USB disk over på en EXT4 USB disk, Inspireret af denne tråd. :)
Gparted har en check og repair funktion, har du prøvet den ?
Den har jeg brugt mange gange på et SD kort i USB adapter.
Henning

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 15:46

buddig skrev:Gparted har en check og repair funktion, har du prøvet den ?


Som skrevet før et eller andet sted, er jeg ret ny i det her Ubuntu, så jeg ved ikke rigtig hvad "Gparted" er for en størrelse - men det må jeg da lige se at finde ud af

Jeg kan se mit skærmbillede ikke blev vist ordentlig i post 1 - så det kommer lige her

Billede

Mens jeg tjekker ud om Gparted er løsningen - vil jeg lige tilføje et par ting i et forsøg på at rekonstruere hændelsesforløbet

Jeg prøvede et par gange under hele forløbet at sætte USB-Harddisken i min Windows XP-bærbar og her kunne den godt ses

Men på et eller andet tidspunkt efter at jeg havde forsøgt mi gmed at ændre type I "Disk Utility" og også havde prøvet et par sudo instruktioner i Terminal Window" var det også slut.

Det sidste jeg prøvede lige inden jeg igen forsøgte at se om jeg kunne se USB-disken i Windows - var som følger:

sudo mount /dev/sdb2 /media

Hvortil den svarede
mount: you must specify the filesystem type

I Ubuntuforum.org fik jeg følgende råd

sudo apt-get install ntfs-3g
sudo modprobe ntfs

Herefter var det så, at drevet kun kunne ses i nogle af de tre følgende OS:
* i Windows XP som værende en "GPT beskyttelses Partition"
* i windows 7 som værende en "RAW" partition (Win7 "promter" mig hele tiden for at formatere partitionen)
* i Ubuntu som værende en "Linux Basic Data Partiton" (se ovenstående billede) (Bemærk at der ikke er nogen besrkivelse hverken ude for "Usage" og "Partitions Flags")

Og det er helle ikke muligt at få adgang i nogle af styresystemerne

T-buch
Indlæg: 72
Tilmeldt: 1. maj 2010, 01:21

Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk

Indlægaf T-buch » 12. maj 2012, 16:21

Jeg har mulighed for at lave en "forsøg Databjærgning"i "Gparted" men når jeg klikker på den mulighed får jeg at vide følgende

Billede

S"jeg synes ikke rigtigt det går specielt godt

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster