Kommandoer til løsning af netværksproblemer (part 2)

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Kommandoer til løsning af netværksproblemer (part 2)

Indlægaf Christian.Arvai » 23. nov 2011, 01:25

Så skal vi lege lidt igen :D

I kender nok kommandoen i forvejen :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y pastebinit ; lsb_release -a > ~/netinfo && uname -a >> ~/netinfo && lspci >> ~/netinfo && lsusb >> ~/netinfo && sudo lshw -C Network >> ~/netinfo && >> ~/netinfo && ifconfig >> ~/netinfo && sudo iwconfig >> ~/netinfo && nm-tool >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache policy network-manager >> ~/netinfo && apt-cache show network-manager >> ~/netinfo && rfkill list >> ~/netinfo && sudo lsmod >> ~/netinfo && sudo iwlist scan >> ~/netinfo && pastebinit -b http://paste.ubuntu.com ~/netinfo

Og den er sådan set perfekt til at skaffe info. Men jeg (og andre som jeg har snakket med) syntes at den er noget ugennemskuelig, både for den som skal bruge den, og dem som skal tygge sig igennem alle linjerne, for at finde de brugbare specs. (supportere)

Min ide er at vi skal lavet input i kommandoen, sådan at den skriver en lille kort beskrivelse, med ind i teksten som skal sendes på Ubuntu pastebin. Jeg har ikke lige fået tid til at finde ud af hvordan det skal laves, og jeg skal desuden have hjælp til at beskrive de enkelte kommandoer, så opgaven er vel "lidt her hen af" :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y pastebinit ; <DETTE SKAL SKRIVES MED IND SOM FORKLARING PÅ DEN EFTERFØLGENDE KOMMANDO TIL NETINFO> && lsb_release -a > ~/netinfo && <DETTE SKAL SKRIVES MED IND SOM FORKLARING PÅ DEN EFTERFØLGENDE KOMMANDO TIL NETINFO> && ect. ect. ect.


Så jeg mangler metoden til at skrive ind, samt at vi starter fra en ende af, og laver en beskrivelse til hver del af kommandoen.


PS : Jeg ved godt at den bliver meget lang, men den er i forvejen så lang at man kun kan copy/paste med den, så det bliver ikke værre af den grund ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandoer til løsning af netværksproblemer (part 2)

Indlægaf Christian.Arvai » 23. nov 2011, 02:19

Jeg har fundet ud af at skrive tekst ind i pastet, "echo" virker fint, og så ser det sådan her ud :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y pastebinit ; echo "<Udgave af Ubuntu>" > ~/Netinfo && lsb_release -a >> ~/Netinfo && echo "<Install dato og bitudgave>" >> ~/Netinfo && uname -a >> ~/Netinfo

(ect. ect. ect.)

Hvilket giver dette output :
<Udgave af Ubuntu> (Dette er den linje som jeg skrev ind)
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 10.04.3 LTS
Release: 10.04
Codename: lucid
<Install dato og bitudgave> (Dette er den linje som jeg skrev ind)
Linux c-desktop 2.6.32-33-generic #72-Ubuntu SMP Fri Jul 29 21:07:13 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux

(ect. ect. ect.)

Så mangler vi at lave alle beskrivelserne ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandoer til løsning af netværksproblemer (part 2)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 12:22

Nu vi er ved den kommando, så har jeg lige lavet en mindre ændring, så "rfkill list" kommer lige efter "lsb_release -a > ~/netinfo && uname -a >> ~/netinfo && lspci >> ~/netinfo && lsusb", altså ret tidligt i output. Jeg er nemlig ret træt af at skulle scrolle 200 linjer frem, for at se om folk har fået slået netværket fysisk fra ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommandoer til løsning af netværksproblemer (part 2)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. dec 2011, 13:01

Jeg har så ændret resten af kommandoen nu. Det nye er at der kommer en linje før hver kommando, så man kan se hvilken kommando der giver det efterfølgende output. Så nu ser den sådan her ud :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y pastebinit ; echo "<Output af lsb_release>" > ~/Netinfo && lsb_release -a >> ~/Netinfo && echo "<Output af uname>" >> ~/Netinfo && uname -a >> ~/Netinfo && echo "<Output af lspci>" >> ~/Netinfo && lspci >> ~/Netinfo && echo "<Output af  lsusb>" >> ~/Netinfo && lsusb >> ~/Netinfo && echo "<Output af rfkill list>" >> ~/Netinfo && rfkill list >> ~/Netinfo && echo "<Output af lshw -C Network>" >> ~/Netinfo && sudo lshw -C Network >> ~/Netinfo && echo "<Output af ifconfig>" >> ~/Netinfo && ifconfig >> ~/Netinfo && echo "<Output af iwconfig>" >> ~/Netinfo && sudo iwconfig >> ~/Netinfo && echo "<Output af nm-tool>" >> ~/Netinfo && nm-tool >> ~/Netinfo && echo "<Output af apt-cache policy usb-modeswitch-data>" >> ~/Netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch-data >> ~/Netinfo && echo "<Output af apt-cache show usb-modeswitch-data>" >> ~/Netinfo && apt-cache show usb-modeswitch-data >> ~/Netinfo && echo "<Output af apt-cache policy usb-modeswitch>" >> ~/Netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch >> ~/Netinfo && echo "<Output af apt-cache show usb-modeswitch>" >> ~/Netinfo && apt-cache show usb-modeswitch >> ~/Netinfo && echo "<Output af apt-cache policy network-manager>" >> ~/Netinfo && apt-cache policy network-manager >> ~/Netinfo && echo "<Output af apt-cache show network-manager>" >> ~/Netinfo && apt-cache show network-manager >> ~/Netinfo && echo "<Output af lsmod>" >> ~/Netinfo && sudo lsmod >> ~/Netinfo && echo "<Output af iwlist scan>" >> ~/Netinfo && sudo iwlist scan >> ~/Netinfo && pastebinit -b http://paste.ubuntu.com ~/Netinfo


Og på min pd giver det dette output http://paste.ubuntu.com/773205/ , læg mærke til at der nu feks. kommer <Output af lsb_release> med, så man kan se hvad der sker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster