Montere ekstern harddisk -Løst
-
- Geografisk sted: Thy
Montere ekstern harddisk -Løst
Hej jeg kan ikke montere min eksterne harddisk med min helt nye Ubuntu installation, det er en 8.04 distro. Harddisken er en WesternDigital på 150 GB og med ntfs som filsystem, jeg har skveret det korrekte navn i fstab, men når jeg prøver at mounte den så får jeg besked om at kun root har rettigheder og bliver spurgt om root password, jeg har ingen root password, hvad gør jeg? Jeg har læst flere sider på nettet og har også det automatiske ntfs program, lige lidt hjælper det, jeg kan ikke bruge disken og alle mine filer fra Windows tiden ligger på den
Senest rettet af OVN 6. nov 2009, 12:34, rettet i alt 1 gang.
-
Re: Montere ekstern harddisk
OVN skrev:Hej jeg kan ikke montere min eksterne harddisk med min helt nye Ubuntu installation, det er en 8.04 distro. Harddisken er en WesternDigital på 150 GB og med ntfs som filsystem, jeg har skveret det korrekte navn i fstab, men når jeg prøver at mounte den så får jeg besked om at kun root har rettigheder og bliver spurgt om root password, jeg har ingen root password, hvad gør jeg? Jeg har læst flere sider på nettet og har også det automatiske ntfs program, lige lidt hjælper det, jeg kan ikke bruge disken og alle mine filer fra Windows tiden ligger på den
Root password = det password du skal bruge for at logge ind.
- Mener du skal chmod'e disken, men er ikke sikker.
Når en tråd er løst så marker den løst
-
root password er ikke mit bruger password, den vil nemlig ikke når jeg prøver, prøv at forklare lidt mere om det du skriver, det er et fremmedord for mig
-
OVN skrev:root password er ikke mit bruger password, den vil nemlig ikke når jeg prøver, prøv at forklare lidt mere om det du skriver, det er et fremmedord for mig
Hm.
-
Kode: Vælg alt
sudo chmod 777 /media/din-eksterne-harddisk
Når en tråd er løst så marker den løst
-
Øv det virker heller ikke, jeg skrev. sudo shmod /media/dev/sdb1 som er min eksterne ifølge Gparted, og fik at vide command not found
-
Jeg har glemt de tre 7 taller, forsøger igen
-
Det lykkedes heller ikke, men nu får jeg en anden fejl: chmod: kan ikke tilgå "/media/dev/sdb1" No such file or directory
Hvad gør jeg forkert?
Hvad gør jeg forkert?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
OVN skrev:Det lykkedes heller ikke, men nu får jeg en anden fejl: chmod: kan ikke tilgå "/media/dev/sdb1" No such file or directory
Hvad gør jeg forkert?
prøv med:
Kode: Vælg alt
sudo chmod 666 /media/sdb1
jeg formoder at du er sikker på at din externe hedder"sdb1".
EDIT:
Glem dette forslag, det virker kun hvis man har en mountet disk som man ikke har læse og skriverettigheder til !
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
christian.arvai skrev:OVN skrev:Det lykkedes heller ikke, men nu får jeg en anden fejl: chmod: kan ikke tilgå "/media/dev/sdb1" No such file or directory
Hvad gør jeg forkert?
prøv med:Kode: Vælg alt
sudo chmod 666 /media/sdb1
jeg formoder at du er sikker på at din externe hedder"sdb1".
jeg tror i snkker forbi hinanden... da disken endnu ikke er mounted så er dn ikke i media
desuden så er jeg ikke sikker på du overhovedet har rettigheder til disken. derfor
sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
chown sætter din bruger (her brugernavn) til ejer af disken og alle undermapper
hvis den stadig ikke kan mountes så prøv
sudo chmod 777 /dev/sdb1
-
Så lykkedes det pludselig, tak for hjælpen det var soundpartner som kom med løsningen, begge partioner er nu på skrivebordet og kan både læses og skrives til
Selv om jeg har haft Ubuntu i et par år, er jeg stadig nødt til spørge mig frem når et eller andet ikke løses automatisk
Endnu en gang, tusind tak for hjælp
Selv om jeg har haft Ubuntu i et par år, er jeg stadig nødt til spørge mig frem når et eller andet ikke løses automatisk
-
- Admin
OVN skrev:Så lykkedes det pludselig, tak for hjælpen det var soundpartner som kom med løsningen, begge partioner er nu på skrivebordet og kan både læses og skrives til
Det var da godt og hvilken en af dem virkede så ?
-
sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
chown sætter din bruger (her brugernavn) til ejer af disken og alle undermapper
hvis den stadig ikke kan mountes så prøv
sudo chmod 777 /dev/sdb1
Det må være her, det andet havde jeg prøvet, efter en genstart var begge drev på den eksterne vist på skrivebordet, selv om det kun var den ene jeg spurgte om her, der er både en /dev/sdb1 og en /dev/sdb2, bare utrolig at det ikke virkede da jeg skrev den ind i fstab
-
- Admin
ok jeg uddyber den lidt mere , hvilken en af de 2 løsninger som soundpartner skrev var det der virkede ?
1: sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
2: sudo chmod 777 /dev/sdb1
1: sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
2: sudo chmod 777 /dev/sdb1
-
Det ved jeg faktisk ikke, jeg kørte begge kommadoer og genstartede, med den eksterne disk tilkoblet, så var partonerne vist på skrivebordet, og de kommer igen på skrivebordet nu, lige så snart jeg klikker på Steder og på Partionens navn
-
Nu har jeg haft samme problemer med min stationære computer og den eksterne disk, denne gang tog jeg kommadoerne en efter en og kan nu sige at det er den her som virker: sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
lige en oplysning til andre som måske får problemet
lige en oplysning til andre som måske får problemet