Igen: problem med NemID Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
kmeriksen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. dec 2013, 13:20

Igen: problem med NemID

Indlægaf kmeriksen » 13. dec 2013, 13:37

Hej. Jeg har fået problemer med NemID igen. Sidste gang valgte jeg "løsning 2" med Oracle ver. 8 og det har kørt udmærket. Netbank/NemID virkede fint i går (12/12) og i går aftes opdaterede jeg Ubuntu 12.04 LTS. Idag kan jeg så ikke komme ind.

Fejlen er, at ganske vist kommer Java "hjulet" frem et øjeblik, men så kommer der et vindue med teksten:

"Failed to validate certificate.
The application will not be executed.

Name: DANID_DIGITAL_SIGNATUR
Location: https://applet.danid.dk "

Dette er prøvet på samme resultat på to maskiner. På en dual-boot Win XP virker NemID.

System:
Ubuntu 12.04 LTS
Firefox 26.0
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0-ea-b119).

Andre med dette problem og nogle gode råd?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf Christian.Arvai » 13. dec 2013, 14:46

Jeg er lige på vej hjem i toget, så jeg har kun set om selve felterne til indtastning er der (Nordea). Jeg prøver at opdatere senere i dag, og vender tilbage med resultatet.

Hvilken browser har du prøvet med, og hvilken bank drejer det sig om?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. dec 2013, 14:54

Hej kmeriksen og velkommen til forum.

Hvilken java bruger du, Oracle eller Opensource? Browser?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf Christian.Arvai » 13. dec 2013, 15:01

"løsning 2" er med Sun java 8
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf zob » 13. dec 2013, 15:21

Husk at dem der er så modige at forlade sig på java 8 developer preview helst skal rapportere de fejl de finder til udviklerne. Det er jo derfor at det overhovedet kan downloades (og så fordi java-udviklere kan begynde at inkorporere de nye funktioner).
https://blogs.oracle.com/java/entry/contribute_to_the_quality_of

Hvis man gerne vil have en mere gennemtestet java som rent faktisk er udgivet ville jeg foreslå version 7. Jeg ved godt at mange anbefaler java8 i dette forum, ligesom forums oficielle løsning, i hvert fald når det skal være oracles kode, også installerer java8 (den løsning 2 du refererer til). https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/29/java-og-flash-understottelse-mangler/#java_understottelse_mangler

Jeg har ikke helt forstået logikken bag ønsket om at promovere java 8. Men i følgende tråd giver jebojens en anvisning på hvordan man installerer oracle java7 hvilken løser OP's problem (du kan dog ikke være sikker på at scriptet virker for dig, hvis ikke du manuelt fjerner java8):
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=18167&p=123648&hilit=java#p123567

Virker fint her i firefox 26 og Chrome 31 med java 7

Kode: Vælg alt

java version "1.7.0_45"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.7.0_45-b18)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 24.45-b08, mixed mode)


PS: Det er meget muligt at det også kan køre med java8 men jeg udnytter enhver mulighed for at "rante" at forum officielt giver installation af java8 som en produktionsklar løsning uden at gøre opmærksom på at det er et early access release beregnet på java udviklere og testere. Det er nu engang min kæphest ;)

kmeriksen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. dec 2013, 13:20

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf kmeriksen » 13. dec 2013, 15:56

@Christian.Arvai : Danske Bank, men som jeg ser det, er det NemID der fejler og ikke banken.

@Zob : Principielt enig, men da der var problemer sidst tog det dage før Nets fik fikset NemID så ver. 1.7 virkede og jeg havde akut brug for en løsning. Og når det nu engang fungerede med ver. 1.8, så... If it works, don't fix it :-)

UPDATE: Fik lige den ide at gå på java.com, hvor man kan chekke om man har java installet og i hvilken version. Den fejler med samme meddelelse (selvfølgelig med reference til Oracle og ikke DanID).

UDATE2: Prøvede med Chromium og den fejler på samme vis som Firefox. Pilen peger på java 1.8.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf mbjornbak » 13. dec 2013, 17:27

Screen_Java 13.dec..png
Screen_Java 13.dec..png (82.78 KiB) Vist 532 gange
Det er opdateringen
fra:
java version "1.8.0-ea"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0-ea-b118)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 25.0-b60, mixed mode)

til:
java version "1.8.0-ea"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0-ea-b119)
Java HotSpot(TM) Server VM (build 25.0-b61, mixed mode)
b 119 er fra 05.december
Da jeg opdaterede idag fik jeg samme besked som trådopretter. Vedhæfter et screenshot af fænomenet
[img/home/mbh/Skrivebord/Screen_Java 13.dec..png][/img]

finn
Indlæg: 19
Tilmeldt: 8. apr 2007, 10:32

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf finn » 13. dec 2013, 18:31

Jeg har samme problem med nykreditbank og Finansbanken på en helt frisk Ubuntu 13.10 med både Oracle java8 og java7u45

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf mbjornbak » 13. dec 2013, 19:46

Så spørgsmålet er vel, hvorledes vi får fjernet oracle 8 for at vende tilbage til oracle 7, som zob finder mest tryg??
mbjornbak

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Igen: problem med NemID  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 13. dec 2013, 20:43

Det skader i hvert fald ikke at forsøge. Prøv denne her kommando, for at installere oracle-java7-installer

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a ; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre ; sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre-lib ; sudo apt-get purge -y openjdk-6-doc ; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre ; sudo apt-get purge -y openjdk-7-jre-lib ; sudo apt-get purge -y openjdk-7-doc ; sudo apt-get purge -y sun-java6-jdk ; sudo apt-get purge -y sun-java6-bin ; sudo apt-get purge -y sun-java6-fonts ; sudo apt-get purge -y sun-java6-jre ; sudo apt-get purge -y sun-java6-plugin ; sudo apt-get purge -y sun-java7-jdk ; sudo apt-get purge -y sun-java7-bin ; sudo apt-get purge -y sun-java7-fonts ; sudo apt-get purge -y sun-java7-jre ; sudo apt-get purge -y sun-java7-plugin ; sudo apt-get purge -y icedtea-plugin ; sudo apt-get purge -y icedtea-7-plugin ; sudo apt-get purge -y oracle-java7-installer ; sudo apt-get purge -y oracle-java8-installer ; sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y ; sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java ; sudo apt-get update ; sudo apt-get install oracle-java7-installer
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf mbjornbak » 13. dec 2013, 22:28

Har prøvet Christian Arvai's kommando. DEN VIRKER hos Nordea, hvor jeg har kunnet betale en regning. Mange tak. Julen nærmer sig , så det er vigtigt med adgang til skillingerne!
mbjornbak

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf mbjornbak » 13. dec 2013, 23:43

Glemte at oplyse, at min browser er Firefox 26 og at java nu er :

java version "1.7.0_45"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.7.0_45-b18)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 24.45-b08, mixed mode)

Om det virker i Chromium, ved jeg (endnu ) ikke. Håber, at "sagvolder" får løst sit problem og ikke blot os, der "nasser" på råd og dåd i tråden.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf AJenbo » 14. dec 2013, 00:11

Skal vi så ikke ender den officelle guide :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf Christian.Arvai » 14. dec 2013, 00:18

AJenbo skrev:Skal vi så ikke ender den officelle guide :)

Jo. Det er gjort nu :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

kmeriksen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. dec 2013, 13:20

Re: Igen: problem med NemID

Indlægaf kmeriksen » 14. dec 2013, 10:35

mbjornbak skrev:Håber, at "sagvolder" får løst sit problem og ikke blot os, der "nasser" på råd og dåd i tråden.
mbjornbak
Jo tak, det virker også fint har.

Jeg takker for hurtig og kompetent bistand!

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster