Ingen Grub menu og Compiz går ned Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf OVN » 29. apr 2012, 16:23

Den ene af mine computere har i flere år kørt med den gamle Ubuntu LTS uden problemer, nu er der så kommet en ny LTS og så tænkte jeg at det må være tiden at opgradere, computeren har dette bundkort:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=N68C-S og en AMD Sempron processor, grafik er indbygget
der har ikke været andet end problemer lige siden jeg installere Ubuntu 12.04 LTS :cry: den kørte fint som live, men da jeg skulle genstarte kom første problem: sort skærm, der stod en markør og blinkede et par sekunder så blev skærmen helt sort med teksten Out og Range! midt på, der stod den cirka det antal sekunder som det plejer at vare Grub at tælle ned og starte enten Windows XP eller Ubuntu, så kom der en fin log ind skærm, jeg skrev mit kodeord og loggede ind, så kom næste problem: Compiz gik ned og skulle genstartes, det skete flere gange men til sidst kom der det gamle skrivebords billede frem, den har den hentet fra min Home partion som ikke er den samme partion som Ubuntu ligger på, altså Windows på en ntfs partion - Ubuntu på en ext4 partion og Home mappen på en ext3 partion, sådan kørte den gamle Ubuntu i flere år.
Da der endelig var et billede på skærmen som ikke gik ned igen og igen, så kunne jeg intet gøre, ingen Unity menu eller andet kun et fast billede og hvis jeg højre klikkede så gik Compiz ned igen, det gentog sig efter flere tvangs genstarter og jeg opgav, hentede Lubuntu og forsøgte med den, der var heller ikke noget at råbe hurra for der, jeg fik ikke gjort opsætningen færdig fordi jeg opgav, der var nemlig heller ingen Grub opstarts vælger der, kun skærmen med Out of Range! indtil log ind skærmen kom, lige nu kører den med Mint LXDE som var på min sidste CD, den kører udmærket men stadig uden Grub opstarts vælger.
Hvad gør jeg for at få mulighed for at vælge mellem Windows og Linux igen?
Er der noget jeg kan gøre for at få Ubuntu 12.04 LTS op at køre? Det er jo meningen at det er den som skal være på computeren, men det dur ikke at jeg ikke kan få nogen menuer eller andet frem på skærmen.
Jeg håber at i har fået essensen ud af mit lange indlæg: Grub vises ikke og Compiz kan ikke køre i Ubuntu 12.04
Der er kun 1 harddisk så det er ikke fordi Grub er fejl placeret
Senest rettet af OVN 1. maj 2012, 01:06, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Grub menu og Compix går ned

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2012, 11:52

Du kan holde venstre shift nede for at vis grub menuen under opstart, det kunne så lyde som om den køre i en opløsning som din skærm ikke kan håndtere hvilket skal rettes fra ubuntu.

Compiz staves forresten med z og ikke x. Har du problemer med det bør du nok køre unity 2d. Hvilket grafikkort har du og har du installeret en driver der til?

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf OVN » 30. apr 2012, 13:22

Grafik kortet er indbygget i bundkortet
Integrated NVIDIA® GeForce 7025 graphics, DX9.0 VGA, Pixel Shader 3.0, Max. shared memory 256MB
nej der er ingen driver installeret, jeg kan jo intet gøre når jeg er logget på :cry: forsøger senere det med at holde shift nede mens computeren starter, nu er der arbejdstid om en times tid så derfor senere
Senest rettet af OVN 1. maj 2012, 01:06, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Grub menu og Compix går ned  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2012, 15:26

Når du gør det så prøv at vælg fail safe X.
Før du logger ind kan du trykke på Ubuntu ikonet ud for dit navn og vælge Ubuntu 2D, det burde virker noget bedre med dit kort.
Virker det ikke så skift til terminalen med ctrl+alt+f2, login og skrive:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nvidia-current

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Ingen Grub menu og Compix går ned

Indlægaf OVN » 1. maj 2012, 01:03

Tak for hjælpen, jeg lærte et par nye tricks så det er en god dag :D jeg håber det kommer til at virke men der går nogle dage før jeg forsøger igen, godt vejr og fritids bondemand + fast job, levner ikke så megen tid til at bakse med en umulig computer, og den kører jo - dog ikke som den skal og det er Ubuntu LTS som skal på, så der går nogle år inden der kommer problemer igen

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf OVN » 1. maj 2012, 01:17

Jeg forsøgte lige Ctrl + Alt + F2 på min bærbare, der kunne jeg fint logge ind og opdatere, men hvad så, hvordan kommer jeg ud af Terminalen og ind på Skrivebordet?
På den bærbare brugte jeg Ctrl + Alt + PrtSc og skrev: reisub, der må være en anden måde?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf Stra » 1. maj 2012, 08:11

OVN skrev:Jeg forsøgte lige Ctrl + Alt + F2 på min bærbare, der kunne jeg fint logge ind og opdatere, men hvad så, hvordan kommer jeg ud af Terminalen og ind på Skrivebordet?
På den bærbare brugte jeg Ctrl + Alt + PrtSc og skrev: reisub, der må være en anden måde?
Hvorfor er det du vil ind i den terminal? Ctrl+Alt+T åbner en lille terminalskærm i Natilus, hvor du kan gøre det samme. Den kan lukkes som et andet vindue.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf laoshi » 1. maj 2012, 08:21

<ctrl>+<alt>+F7 fører dig til GUI
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf AJenbo » 1. maj 2012, 10:32

Stra hans gui er broak

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf OVN » 29. maj 2012, 12:27

Det lykkedes med en del besvær at få en brugbar computer med den nyeste Ubuntu, godt der går nogle år før jeg skal have en ny installeret igen, aldrig før har Ubuntu skabt sig så meget det plejer at være lige at gå til, jeg har fået opdateret Nvidia driveren, Tak for forslaget med Terminalen AJenbo :D nu kører jeg med Ubuntu 2D og har Unity program starteren vist hele tiden, musen kan ikke lokke Unity frem hvis den skjules, jeg har en bred skærm og ser det ikke som en ulempe, nu vises Grub menuen også under starten så jeg kan vælge Windows XP hvis jeg skulle få lyst til den, så jeg er kørende 8-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf lath » 29. maj 2012, 18:58

OVN skrev:Det lykkedes med en del besvær at få en brugbar computer med den nyeste Ubuntu, godt der går nogle år før jeg skal have en ny installeret igen, aldrig før har Ubuntu skabt sig så meget det plejer at være lige at gå til, jeg har fået opdateret Nvidia driveren, Tak for forslaget med Terminalen AJenbo :D nu kører jeg med Ubuntu 2D og har Unity program starteren vist hele tiden, musen kan ikke lokke Unity frem hvis den skjules, jeg har en bred skærm og ser det ikke som en ulempe, nu vises Grub menuen også under starten så jeg kan vælge Windows XP hvis jeg skulle få lyst til den, så jeg er kørende 8-)


Prøv lige at se om du er ramt af denne bug, som jeg har beskrevet her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=34&t=16228

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen Grub menu og Compiz går ned

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2012, 16:40

OVN skrev:Det lykkedes med en del besvær at få en brugbar computer med den nyeste Ubuntu, godt der går nogle år før jeg skal have en ny installeret igen, aldrig før har Ubuntu skabt sig så meget det plejer at være lige at gå til, jeg har fået opdateret Nvidia driveren, Tak for forslaget med Terminalen AJenbo :D nu kører jeg med Ubuntu 2D og har Unity program starteren vist hele tiden, musen kan ikke lokke Unity frem hvis den skjules, jeg har en bred skærm og ser det ikke som en ulempe, nu vises Grub menuen også under starten så jeg kan vælge Windows XP hvis jeg skulle få lyst til den, så jeg er kørende 8-)

I 12.04 er det lige som at man skal presse musen ud i mod venstre side, altså prøve at køre den ud over kanten af skærmen. Man kan ændre følsomheden af dette under system indstilliner->udsende->opførsel.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster