Installere bootloader UDENFOR mbr? Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kleve
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2008, 21:02

Installere bootloader UDENFOR mbr?

Indlægaf kleve » 8. apr 2011, 11:18

Hej,
Jeg har en ny bærbar , og vil gerne installere Ubuntu på en ledig partition.
Men denne gang vil jeg gerne undgå at overskrive mbr.
Er der nogen der har erfaringer med at installere bootloader på ubuntu partitionen, og så bruge f.eks. Easybcd til at tilføje ubuntu bootloader i win 7 bootmenu?

Jeg vil gerne undgå at ødelægge MBR, da jeg har dårlige erfaringer med at genskabe mbr.

mvh
kleve

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere bootloader UDENFOR mbr?

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2011, 12:48

Du kan tage et backup af MBR med denne kommando (f.eks. fra en live cd)

Kode: Vælg alt

sudo dd if=/dev/sda of=~/mbr.bin bs=446 count=1

(tjek at /dev/sda er det rigtige drev, husk at kopiere mbr.bin til et sikkert sted)

For at gendanne den gør du bare det omvendte:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=~/mbr.bin of=/dev/sda bs=446 count=1


I 10.10 installationen kan du ikke fravælge grub, men hvis du sættere en USB pend i kan du vælge at den skal oprettes på USB disken, og på den måde undgå at ændre computerens MBR. Du vælger GRUB placeringen under avanceret partitonering.
Du kan vist fravælge GRUB hvis du bruge den alternative installations cd.

kleve
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2008, 21:02

Re: Installere bootloader UDENFOR mbr?

Indlægaf kleve » 8. apr 2011, 15:42

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har fået en Lenovo t520 , hvor der er præinstalleret win 7.
jeg vil ikke ødelægge MBR, da den indeholder noget genetablering .
Jeg har lavet en recovery disk(e), og slettet recovery partition.
Nu har jeg 245 gb , hvor der skal Linux på.
( jeg skal have windows/dual -boot)
Jeg vil gerne have det sådan at jeg kan slette/ skifte min lInux ud med en anden , UDEN at skulle genskrive MBR, da jeg er bange for at slette Lenovos installerede genetableringssoftware, der er installeret på den første partition på 100mb.

Jeg tror jeg har fundet en løsning med EASYbcd, hvor man efter at have installeret f.eks. UBUNTU , og sat bootloader til at blive installeret på første linux partition ( sda3 ), efterfølgende kan skrive til win bootloader med Easybcd.
Jeg har fundet noget her: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Linux

Takker for dit backup råd, men vil prøve dette

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere bootloader UDENFOR mbr?

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2011, 15:59

Den første partition på 100MB er Windows Boot partition, uden den kan windows ikke starte, men det er ikke der Lenovo recovery ligger.
Selve MBR er heller ikke der recovery ligger, og installere du Grub vil du kunne vælge både recovery og Windows under opstarten.
Du skal lige være klar over at det ikke er sikkert at din linux partition vil være sda3.

kleve
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2008, 21:02

Re: Installere bootloader UDENFOR mbr?  Emnet er løst

Indlægaf kleve » 9. apr 2011, 07:48

Nu virker det.!

Oprettede /boot, swap,/(root) og /home.

Ved installation skrev jeg at bootloader skulle ligge på /dev/sda5, hvor min lille boot partition er.

Startede op i windows og brugte easybcd til at tilføje linux i win7 boot manager. Easy bcd er blot et grafisk flade der er nemmere at gå til.

Nu har jeg undgået at overskrive MBR , som var ideen.
Jeg har altid bare fulgt default installation hvor mbr overskrives, men for et par uger siden skulle jeg genetablere mbr i win 7 og så gik det galt.
Diverse Thinkpad fora fraråder at man overskriver den oprindelige MBR pga. Thinkvantage funktionerne.

Under alle omstændigheder: ideen er givet videre, og jeg vil uanset maskintype altid bruge en boot partition (250mb er nok), for at holde win7 og Linux helt adskilt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere bootloader UDENFOR mbr?

Indlægaf AJenbo » 9. apr 2011, 14:50

Ok, det er dog ikke nødvendig med en /boot, du kunne også bare bruge / root. Men godt at det virkede.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster