Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyboard Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
2by
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:51

Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyboard

Indlægaf 2by » 13. feb 2011, 16:04

Hej !

Jeg har desperat brug for hjælp her. Jeg har en iMac 27" med i5 processor. Den kom med OS X installeret. Herefter installerede jeg Windows 7 igennem bootcamp. Jeg lavede herefter en partition til Ubuntu og installerede ubuntu på den. Grub boot loaderen blev herefter installeret, desværre.

Jeg kunne ikke boote til andet end default, som var sat til Ubuntu, idet mit Apple Wireless keyboard ikke virkede i bootmenuen hvor man har ca. 10 sekunder til at vælge hvor man vil boote fra. Jeg har desværre ikke et gammeldags keyboard med ledning :/

Jeg installerede så StartUpManager (sudo apt-get install startupmanager) og valgte at default skulle være OS X 64bit. Nu starter jeg så op, der kommer den normale bootmenu frem hvor jeg ikke kan gøre noget, og så vælger den OS X 64bit. Problemet er så bare at så sker der ikke mere, jo dette billede kommer frem:
http://img560.imageshack.us/img560/7164/ubuntumacboot.jpg

Dvs. jeg kan INTET gøre :(

Betyder det at jeg nu SKAL have fat i et keyboard med ledning for at boote til Ubuntu? Hvordan kommer jeg tilbage til den gamle måde at boote på, hvor jeg kan holde option knappen nede ved opstart og herefter vælge hvor den skal boote fra?

Håber VIRKELIG nogle herinde kan hjælpe mig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyb

Indlægaf AJenbo » 13. feb 2011, 16:34

Som vi snakket om på chatten ville det nok være lettest at finde et USB-tastatur og vælge Mac OS X 32bit, og så installere rEFIt.
Den anden løsning kunne være at sætte Ubuntu cd'en i og holde C så den starte op fra diske, og så rette GRUB til at starte fra Mac OS 32bit.

2by
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:51

Re: Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyb

Indlægaf 2by » 13. feb 2011, 18:18

Hej :)

Det lykkedes mig at finde et USB tastatur. OS X 32 bit fungerer heller ikke.

Jeg kom istedet ind i Win7, brændte rEFit til en CD og holdte C nede ved start, på den måde kunne jeg vælge OS X fra rEFit. Nu har jeg så via OS X installeret rEFit, men det er ikke rEFit der kommer frem ved opstart.

Skal vel bare have fjernet Grub nu ? Eller hvad skal jeg gøre herfra for at få rEFit til at fungere?

Kan stadig boote via rEFit fra CD'en, men det er jo ikke optimalt

2by
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:51

Re: Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyb

Indlægaf 2by » 13. feb 2011, 20:39

Efter 3-4 boots ser det ud til at virke. rEFit tager nu over hver gang. Dejligt !! :-) Problemet er så løst.

En lille ting der irritere mig lidt er dog at hvis jeg vælger Windows kommer jeg stadig til Grub og ikke direkte til Windows. Dog virker mit Wireless keyboard nu i Grub så det drejer sig kun om et par tryk mere.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyb

Indlægaf Christian.Arvai » 13. feb 2011, 20:48

Kan du beskrive lidt mere om hvad du har gjort for at det virkede ? , det er mere hvis der nu tilfældigvis skulle komme en med lignende problemer.

Hvis du vil have hjælp til den sidste del med :
En lille ting der irritere mig lidt er dog at hvis jeg vælger Windows kommer jeg stadig til Grub og ikke direkte til Windows. Dog virker mit Wireless keyboard nu i Grub så det drejer sig kun om et par tryk mere.

Skal du da endeligt spørge om mere herinde, ellers kan du lige markere tråden som "løst" som beskrevet her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=8278
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

2by
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:51

Re: Desperat brug for hjælp vedr. dual boot og wireless keyb  Emnet er løst

Indlægaf 2by » 13. feb 2011, 22:22

Jamen jeg fik fat i et USB keyboard, bootede fra Win7, fandt rEFit som ISO på deres hjemmeside og fik brændt det til en CD. Herefter bootede jeg fra CD'en ved at holde c nede ved opstart. Fra rEFit kunne jeg så vælge at boote fra OS X. Da jeg så var kommet ind i OS X downloadede jeg rEFit til Mac og installerede det. Det skulle så bruge et par genstarts før det virkede af sig selv. :-)

Nu har jeg så slettet min linus partition og installeret det igen for at få en ordenlig installation med Grub installeret på Linus partitionen. Nu er der så bare 2 Linus at vælge i rEFit ved startup, hvoraf den ene er den gamĺe installation som ikke er der mere, og derfor heller ikke fungerer. Ved ikke lige hvordan jeg får fjernet den?

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster