skipperskip skrev:
lath skrev:
initramfs indeholder en pakke af device drivers, og den fil findes ikke (påstår kernen).
Gentoo gutterne har en god beskrivelse af initramfs. Læs starten af
http://en.gentoo-wiki.com/wiki/InitramfsDet ligner desværre en geninstallation, da iniramfs kommer sammen med en opdatering af linux kernen. Det kan også være gået galt i GRUB2.
Min erfaring er at den slags normalt kun sker, hvis man har pillet i noget man ikke skulle have pillet ved.
/Lars
Jeg vil se på dit link

På denne installation, har jeg overhovedet ikke pillet ved noget

Det ser ud til, at iniramfs godt kan være skyld i den anden fejl, har jeg ret i det?
If you don't have advanced requirements, you do not need initramfs.
Here are some examples of what you can do with initramfs:
Mount the root partition (for encrypted, logical, and otherwise special partitions)
Er det ikke en standard, at drevet bliver krypteret?
Sådan generelt kan man sige om Gentoo og Ubuntu at:
Normalt i Gentoo = Avanceret i Ubuntu, og Avanceret i Gentoo = meget avanceret i Ubuntu - bare så du lige ved det.
Altså: Gentoo er slet ikke for nybegyndere, og de skal være hjemmevant i en tekst baseret terminal (bash).
Personligt bruger jeg Ubuntu, fordi at jeg vil bruge mest tid på at være produktiv - det betyder så også at jeg finder mig i Canonicals evt. fikse ideer om hvordan brugeroplevelsen skal være i Ubuntu.
Med andre ord så gider jeg ikke bruge oceaner af tid på konfiguration og opsætning selv om jeg godt kan alt det avancerede stuff i Linux distributioner.
Et drev bliver kun krypteret, hvis du aktivt vælger det under installation.
/Lars