da9el skrev:
Hey Gents.
Jeg er noob!
Jeg har nu i en månedstid kæmpet med at få Ubuntu / Kubuntu / Mint / Fedora til at køre på min nettop. Maskinen består af et Zotac ION ITX-D mobo (Atom 330), 2 x 2GB Kingston, 30GB OCZ Vertex og en WD lager disk.
Sagen er den at efter install - Live eller Alternate / x86 eller x64 - får jeg en laaaang liste med fejl under boot og kan ikke hente proprietary drivere. Herefter gir jeg op da det meste jeg kan nå at se af fejlmeddelelsen handler om I/O sda fejl.
Jeg ved ikke hvor jeg finder en boot.log så i kan se hvad der sker - så det er egentlig det jeg efterspørger i første omgang.
Jeg har prøvet at skifte mellem AHCI og SATA i BIOS og enable og disable "Change the AHCI DID for Linux" option under AHCI.
Jeg har prøvet med "Optimized Defaults" og "Fail-Safe Defaults".
Det skal siges jeg henter distro'en via Unetbootin eller KLID og de fleste gange har jeg også kørt installeren fra USB-stick.
Jeg har prøvet at lade installeren klare partitioneringen, og selv lave en boot, root og en home partition (kører ikke med swap pga. SSD'en) og nogle gange er jeg heldig at få lov at installere, andre gange fryser den inden den når til punkt 4 (valg af tastatur) og andre gange igen fryser den ved 48% eller 67%, uanset hvilken metode jeg vælger. Har tjekket md5.
Men når jeg så er kommet helskindet igennem installeren får jeg fejlmeddelelsen ved boot. Nogle gange strander jeg i prompt, "ubuntu_login" mener jeg der står.
Jeg har ingen problemer når LiveCD er bootet op. Så kører alt som Hans i Grethe.
Det skal også lige tilføjes at jeg før har kørt Ubuntu 8.10, 9.04, Fedora 11(?) og OpenSUSE uden problemer.
Jeg er ved at løbe tør for idéer og har desperat brug for input.
Jeg forsøger mig med 9.10 eller tidligere i morgen, samt en god gammeldaws platter HDD.
Men hvis der er nogen som kender til issuet så giv endelig lyd, for jeg NÆGTER at gå tilbage til XP. Alle input modtages med kyshånd!
/daniel
Sådan her? (der kan godt stå noget andet end
dev sr0):

Du kan også se den i min Ubuntu 10.04 installationsguide i punkt 29:
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399Hvis ja, er det en kendt fejl.
Ubuntu
er installeret.
Du skal bare tage cd/usb flash drev ud, og sige ok til at genstarte eller trykke CTRL+ALT+DEL tastekombinationen (Jeg kan ikke huske præcist hvad jeg lavede).
Det vigtige er at du ikke igen starter op via den Ubuntu der er på CDen, eller USB flash disken./Lars