Ubuntu Nordic ?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntu Nordic ?

Indlægaf Pihl » 13. jul 2008, 20:38

Følgende indlæg er skrevet på det norske og svenske forum også:

Hi :-)

I'm Martin Pihl from the Danish LoCo team. Today I wrote a blog article (which unfortunately does not seems to appear on Planet Ubuntu for you to see) which pose the question: Could a closer Scandinavian/Nordic cooperation benefit all the Nordic countries - or rather the Ubuntu marketshare?

I give two examples of things that might help us all: The one thing is being our common languages which is helpful for people who wants to become active but are not good at English. The other example is a common IRC channel which will improve the contact network among Nordic Ubunteros as well as offer another possibility for newcomers to get questions answered in a Nordic language.

The common Nordic cultural inheritance offers us a great possibility to work more close together. As I ask in my blog article: Perhaps some more of you Scandinavians out there have further thoughts on this matter and perhaps even some good ideas to how a closer cooperation between the Nordic communities could create some effective synergy to the benefit of Ubuntu marketshare in the Nordic countries.

With hopes for a fruitful discussion, kind regards
Martin Pihl
http://martinpihl.dk/words/ubuntu-nordic

Måske det også kunne give anledning til danske ubuntu aktive om hvad vi kunne gøre for at få et bedre nordisk samarbejde, og om det ikke kunne give nogle synergi effekter.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Ubuntu Nordic ?

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. jul 2008, 07:04

Nu er det ikke for at være plat. Men hvorfor skrev du indlægget på engelsk, når den fælles sprogstamme netop skulle være et argument for tættere samarbejde?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu Nordic ?

Indlægaf Pihl » 14. jul 2008, 07:46

Hehe, godt spørgsmål ;)

Men sagen er den, at indlægget her mere henvender sig til dem, som udgør de forskellige LoCo teams. Hvorimod det med den fælles sprogstamme mere er henvendt til fx brugere som søger hjælp på et ikke-engelsk sprog, eller folk som gerne vil være aktive i Ubuntu, men som ikke er frygtelig gode til engelsk. Jeg giver nogle eksempler på det i indlægget.

Det fælles sprog er jo kun den ene del af forslaget - eller rettere oplægget til at komme med ideer. Den anden del som handler om det der kan komme de forskellige LoCo teams til gavn ved et samarbejde, har knap så meget med sprog at gøre, som den har mere med den fælles kultur at gøre.

Fx ved jeg at de i Sveriges LoCo team de sidste 1½ år haft nogle problemer, hvor uenigheder mellem personer har skabt nogle voldsomme konflikter og problemer. Kunne sådanne problemer have været undgået, eller formindskes, hvis man i højere grad havde haft en tættere dialog med andre loco teams? Ikke at de skulle blande sig i en sådan konflikt, men kunne bare tilstedeværelsen og dialogen mellem flere LoCo Teams have haft en stabiliserende effekt?

Sidst men ikke mindst så er mit eget engelsk også bedre end både mit svensk og mit islandsk - og det ville være lige tidligt nok at begynde på misforståelser :)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu Nordic ?

Indlægaf Pihl » 14. jul 2008, 22:03

Jeg fik i øvrigt samme spørgsmål på det svenske forum, og har på deres foranledning fortsat debatten hos dem på dansk/svensk ;)

I kan i øvrigt se de andre debatter her:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=29625
http://forum.ubuntu.no/index.php?topic=1279.0

Der er kun gang i det svenske forum, hvor jeg kun har fået private henvendelser fra Norge.

Svante

Re: Ubuntu Nordic ?

Indlægaf Svante » 15. jul 2008, 10:31

Jeg synes det skulle hedde "Ubuntu Scandic" eller "Ubuntu Scandinavia" i stedet for.
Ordet "Skandinavien" dækker netop over Danmark, Norge og Sverige. Se her: http://da.wikipedia.org/wiki/Skandinavien.
Norden eller Nordic dækker over et større område: http://da.wikipedia.org/wiki/Norden.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu Nordic ?

Indlægaf Jarlen » 15. jul 2008, 11:50

Jeg vil som Svante påpeger, også mene at det skulle holdes til de skandinaviske lande, især fordi et at argumenterne er vores sprogfællesskab. Jeg tror det vil være svært at hjælpe folk fra fx Island og Færøerne. Men mht. navnet ved jeg ikke om det skulle ændres, det vigtigste er jo sådan set vores fokuspunkt :-)
Det er også min opfattelse at ihvertfald færinger lærer noget dansk i løbet af deres uddannelse, så de vil måske have en chance for at kunne følge med hvis de gider.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu Nordic ?

Indlægaf Pihl » 15. jul 2008, 18:42

Om det kun skal gælde de skandinaviske lande eller om det skal gælde for alle nordiske lande, vil jeg ikke være den, som afgører. Oplægget var dog henvendt på alle nordiske lande.

Det er pudsigt, at det netop er sprogfællesskabet, at så mange lægger så forholdsvist meget vægt på. Det er bestemt også vigtigt i forhold til visse fællesprojekter i et samarbejde rettet mod nye brugere, men personligt finder jeg den fælles kultur langt mere væsentligt. Den fælles kultur gør, at vi har nogenlunde samme samfundsstrukturer i hele Norden, og at vi tænker meget mere ens, end vi gør med andre lande og regioner. Netop det fælles tankegods og indgangsvinkel til tingene, lægger jeg meget vægt på.

Derudover er vi heller ikke sprogmæssigt så langt fra Island og Finland, som vi tror. På Island bliver der udbudt danskundervisning i gymnasiet, og islændinge tager bl.a. til Norge og Danmark for at studere videre. De fleste islændinge forstår derfor enten dansk eller norsk.
I Finland har cirka en fjerdedel af befolkningen (mener jeg statistikken lyder på) svensk som primært modersmål, mens størstedelen af den resterende del kan forstå forholdsvist meget svensk. Og derved også dansk til en vis udstrækning.

Som sagt mener jeg ikke at sprogspørgsmålet er så afgørende, men selv hvis man tager det i betragtning, vil jeg stadigvæk mene at man kunne retfærdiggøre et samarbejde (om de ting man nu kan/vil samarbejde om) mellem alle de nordiske lande.

Og sidst men ikke mindst har vi med sådan et samarbejde også mulighed for at hjælpe små LoCo teams som et islandsk, færøersk eller grønlandsk, som måske ikke ville have nok aktive til at selv at holde noget kørende :)

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster