Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset?? (løst) Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset?? (løst)

Indlægaf bothildur » 14. feb 2010, 23:44

Hej Ubuntufolk
Jeg er ny her. Har lige hentet min mors Medion bærbare i Kbh. Og konfigureret en Mac til hende i stedet. Nu overvejer jeg at prøve linux ved at tage hendes bærbare og smide windows XP ud og installere linux på den i stedet. Jeg har hørt det kan føre nyt liv til maskinen? Det er en Medion MD 6200 med Pentium 4 CPU, 2,6 GHz processor og en flaskehals på 512 Mb Ram.
Den får hurtigt hastigshedsproblemer med XP, og med tunge AntivirusProgrammer og det seneste Canon photoprogram til min mors nye IXUS 90 camera tog livet af computeren.

Jeg vil gerne bruge den til at spille musik til fester og lave lysbilledshow, når vi er på messe/andre arrangementer og evt. hente post, når vi er på farten. Ellers har jeg min stationære mac og den klarer alle de større opgaver. Er der nogen ide i det her projekt?

Og hvad med drivere og den slags??? Den kører i forvejen med en helt umulig driver til det trådløse netværk, der ikke understøtter WPA, hvorfor min mor fik en nøgle fra TDC til at komme på nettet med. Og den går jo derfor ikke på nettet her, selvom den kan finde masser af god forbindelse. Jeg tænker skal driverne være linuxdrivere til cd-drev osv. Og hvordan med det?

Måske er jeg godt tosset. Men jeg er bare ikke så vild med Windows efter at have droppet det for nogle år siden og gået over til mac. Og jeg kan ikke fordrage al det Windows security og antivirus/ineffektivitet som sluger alt energien ud af systemet. Til gengæld bruger jeg både Gimp, Firefox, NeoOffice m.v. på min mac og er vild med GNU-tanken og open source. Men jeg kan overhovedet ikke programmere og er istedet meget visuelt orienteret, betyder det jeg skal holde mig fra linux?

Mange venlige hilsner fra Bothildur
Senest rettet af bothildur 6. apr 2010, 15:34, rettet i alt 1 gang.

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf tuxx » 15. feb 2010, 00:04

Jeg synes absolut ikke at tanken er tosset.

Din succes med projektet afhænger fuldt og fast af hvilken hardware der sidder i maskinen.

Har du mulighed for at smide lidt flere specs, jeg tænker her på chipsætproducenten af de forskellige enheder, trådløs, bluetooth, grafik mv.? Jeg søgte på Goggle men fandt ikke rigtig noget der kunne bruges.

512MB ram er længe rigeligt til Ubuntu. Min mor kører selv Ubuntu på hendes ældre computer med "kun" 512MB ram og den er flyvende mildest talt - damn det kører godt.

Windows XP understøtter mig bekendt slet ikke WPA - mon ikke det er derfor der skulle en driver til fra TDC? Jeg tror ikke det så meget er selve netkortet der er begrænset der, men jeg kan tage fejl. Jeg ved bare at en kammerat bøvlede med det samme, og han smed Ubuntu på istedet for og så var der hul igennem. Jeg googlede lidt og kom frem til at XP + WPA ikke dur som standard. Men jeg kan tage fejl.. jeg interesserer mig kort sagt ikke ret meget om Windows og har derfor heller ikke den helt opdaterede viden på det område :-)

Nemmest for dig er at brænde en Ubuntu Live skive og se hvad der virker og hvad der ikke virker.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf OVN » 15. feb 2010, 00:52

Det lyder ikke tosset det du tænker, jeg har selv Ubuntu på min bærbare Medion, der lige en detalje med Medion: Du kan sikkert ikke bruge det indbyggede trådløse netkort uden videre, det er deaktiveret i BIOS og du må ikke slette Windows før du har fået aktiveret det rådløse netkort, du kan kun vælge mellem deaktiveret og last stage, så gå ind i computerens opsætning og sæt det trådløse til Last stage gem indstilling med F10 og bekræft med Y og Enter, lad så Windows starte og aktiver det rådløse, når du har forbindelse skal du genstarte uden at slå det trådløse fra, gå igen ind i BIOS og se efter om indstillingen er Last stage, det kan være ændret igen og du indstiller igen til Last stage og genstarter med Windows åben for det trådløse og genstart igen uden at slå det trådløse fra, check igen at indstillingen er Last stage og det er den sikkert nu og du kan lægge Ubuntu CDen i drevet og starte fra cd drevet, nu kan du komme trådløs på nettet fra live CDen og installere Ubuntu, det anbefales at bruge kabel når du installerer men sidst brugte jeg det trådløse netværk og der var ingen problemer, efter installation og genstart loggede Ubuntu selv på det trådløse :) lad så være med at starte Windows igen, du kan risikere at dit trådløse net bliver deaktiveret

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf OVN » 15. feb 2010, 00:56

Drivere behøver du sikkert ikke at bekymre dig om Ubuntu er næsten helt sikkert klar til dit hardware, men prøv først at køre live som allerede foreslået, der kan du prøve om alting virker

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf OVN » 15. feb 2010, 01:01

Men jeg kan overhovedet ikke programmere og er istedet meget visuelt orienteret, betyder det jeg skal holde mig fra linux?
nej da - Ubuntu er meget nemt at håndtere og meget håndteres grafisk, ellers spørger du bare programmerne hedder noget andet på Linux men det kan vi fortælle meget mere om når du er kommet igang

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf zob » 15. feb 2010, 01:40

Hej og velkommen til forum.

Selv om det allerede er blevet sagt et par hundrede gang i de foregående poster så: brænd en ubuntu CD på laveste hastighed (det er vigtigt), så kan du jo se med egne øjne hvordan det fungerer. Det er klart at det vil køre meget hurtigere når det bliver installeret, men således kan du danne dig et indtryk af om der vil blive ballade med hardwaren.

Du kan se en rapport fra en der har kørt ubuntu på samme laptop her: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/MedionMD6200
Bemærk dog at det er en ubuntu udgave der har 4 år på bagen, vedkommende har testet på. Så det er utvivlsomt blevet bedre siden.

Når du siger drivere, ringer alarmklokkerne. Det vil normalt IKKE være tilfældet at du skal hente drivere forskellige lyssky steder på nettet, sådan som du måske kender det fra windows. Så spørg hellere inden du begynder at installere alt muligt mærkeligt. Du skal heller ikke installere antivirus.

Efter du har installeret kan du gennemgå følgende guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 Jeg plejer selv at følge trin 1-3.

Her er en guide til installation af ubuntu (der står også lidt om det at køre en liveCD): http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=99

Arvai har også skrevet en FAQ (+ mange andre guides) som kan være god at skimme: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=102

Det sker til tider at ting der ikke virker på windows, kan køre på ubuntu/linux. Jeg har f.eks. lånt en gammel bærbar som jeg ikke kan få til at fungere med det trådløse kort, men som på ubuntu bare virker med det samme. Så der er da håb. Men spørg endelig hvis/når du får brug for hjælp.

Jeg tror i øvrigt vi er en del herinde der ikke kan programmere. Så det kan du vist tage helt roligt.


Men ja. Du kan jo godt overveje at sætte 1 GB ekstra RAM i dyret, det koster ikke alverden: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=90482

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 15. feb 2010, 13:28

Kære Ubuntufolk
Tusind tak for de mange fine breve og den overvældende modtagelse. Jeg er meget glad og ser med frisk mod på projektet. Men der er altså også noget jeg ikke forstår, tror bare ikke jeg er inde i termerne. Tak til Tuxx, OVN og Zob

Ang. indlæg fra Tuxx. Øh, hva' betyder specs?

Jeg kan se der er forskellige meninger om ram, men jeg er glad for at UbuntuLinux kan køre fint på de 512 MB (tak TUXX). Jeg vil ikke ofre en formue på den, så jeg søger forløbig efter brugte 2x512MB DDR RAM 333MHz, små til bærbar, hvis nogen lige har skiftet til 2X1Gb og har 512 MB til overs. Men jeg kan se, at heldigvis skal RAM ikke forhindre mig i at komme igang med at sætte linux på den maskine, det kan komme til senere.

Ang. brænde CD. Jeg kan hente Linux Ubuntu ned på min Mac og brænde den herfra. Er der noget specielt med brændingen jeg skal tage hensyn til, type brænding, udover lav hastighed? Noget specielt med at boote fra CD'en?

Jeg kan godt finde mit trådløse netværk fra den Bærbare, men som rigtig fortalt slår Windows XP den fra, fordi den ikke forstår, hvorfor den ikke logger på, selvom den har god signalstyrke, det er her jeg tror den ikke kan komme forbi den WPA-beskyttelseskode (som netværket beder Mac om, sjældent heldigvis, ellers kører det glat). Men jeg kan se, jeg skal ind i opsætningen og slå den til i stedet. Tak for vejledningen Cob) Øh, hvordan er det jeg kommer der ind? Er det ikke noget med at holde en tast nede under opstart af PC'en? Kan jeg ikke bare slå den til fra Windows, det har jeg gjort før?
Hvad TDC skriver om WPA-kryptering. http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6578

Ang. Rapport fra Ubuntu om samme labtop https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/MedionMD6200 forstår jeg altså ikke ret meget, men jeg kan se at det er de samme hardware detaljer, om nogen skulle være interesseret. Jeg kan finde en hel del hardware-/driver-opdateringer på Medions hjemmeside http://www.medion.dk/ indtast MD 6200 under service og support/ bærbar. Og det var derfor jeg spurgte om drivere til Linux. Der er også en Bios-opdatering, 2 år yngre end maskinens egen, var det en god ide at køre den inden jeg installerer linux?

Og tak til zob for gode links, jeg studerer dem. Og er blevet meget klogere på hvad en live-cd er og hvad jeg skal gøre...

Glad for i ikke synes min plan er helt tosset.

M.h. Bothildur

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 15. feb 2010, 13:46

Dette er kravene til at kunne køre Ubuntu.

Kode: Vælg alt

It should be possible to get Ubuntu running on a system with the following minimum hardware specification, although it is unlikely that the system would run well. You should use the Alternate install CD to attempt such an installation.

    * 300 MHz x86 processor
    * 64 MB of system memory (RAM)
    * At least 4 GB of disk space (for full installation and swap space)
    * VGA graphics card capable of 640x480 resolution
    * CD-ROM drive or network card
så mere Ram skulle ikke være nødvendigt.
Har selv haft en ubuntu til at køre med 198 Ram, men det gik også langsomt. Smed så 194 Ram klods mere I og det kører fint.

http://www.ubuntu.com siden kan du læse meget mere, og når du kommer til download siden, er der en vejledning til bræding af CD.

god fornøjelse med projektet.

stra

NB "specs" er de hardware specifikationer, som du har givet link til.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 15. feb 2010, 13:54

Tak for opklaring med Specs. Og så kan jeg jo se at der ikke er problemer med størrelsen af hardware.
Mh Bothildur

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf zob » 15. feb 2010, 13:59

Ja. Det ville helt sikkert være en god idé at opdatere BIOS. Men PAS PÅ. BIOS indeholder bl.a. den software der overhovedet får computeren til at starte op (uanset om der er windows eller linux på). Hvis du gør noget forkert her, er computeren sandsynligvis tæt på umulig at redde igen. Til gengæld ville det utvivlsomt være godt at få flashet BIOS 2 år frem i tiden, det ville måske løse dine WPA problemer og andet.

Når Tuxx siger specs (specifications) mener han det samme som når du siger hardware-detaljer.

RAM er ikke en nødvendig opgradering, men helt sikkert en mærkbar (men det er selvfølgelig luksus). Husk at købe RAM med det rigtige antal pins (ben) hvis du skal ud at handle.

Du behøver for så vidt ikke at forstå den rapport fra LaptopTestingTeam. Den er sikkert også forældet. Det ville være en bedre indikator at køre en LiveCD.

Ang. brænding. Du skal, udover at brænde på laveste hastighed, brænde ISO-filen som et image IKKE som data. Jeg ved ikke så meget om hvordan det foregår på en mac. Men du kan jo prøve at google "brænd iso mac" eller noget i den stil: http://www.macforum.dk/forum/showthread.php?t=2429 Og følgende er endda en videotutorial (og helt ny): http://pcpro.dk/sniksnak/apple-mac-os-x ... vd-cd.html

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 15. feb 2010, 18:12

Hej LinuxFolks

Jeg arbejder på det med at opdatere bios. Men nu er jeg gået kold. Altså Jeg er bare ikke en person der nogensinde har haft det let med MSdos. Og vejledningen kan ses på flg. link: http://www1.medion.de/downloads/index.p ... ang=dk_neu. Vejledningen følger den biosfil der er på den danske medionhjemmeside under min model. Vejledningen er som følger:

1. Udpak den downloadede fil til en mappe på partition E: på Deres harddisk. (Har Gjort)

2. Genstart herefter Deres computer med CD'en "Application & Support" i drevet. Har gjort

3. Ved MS Windows CD-ROm Boot-menuen vælg da: "Boot from CD-Rom" Har gjort

4. I Application-/Support-CD Start-menuen vælg da: "MS-DOS Prompt" Har gjort

5. Til sidst skal De eksekvere e.bat filen, som kan findes på partitionen C:\ i mappen, som angivet i pkt. 1 Her går det galt. Når de henviser til udpakningen af filen i pkt. 1 bad de mig jo lige om at lægge den på E:\...hvor sidder backslash på tastaturet, den her \ er en kopi? Og mit : bliver hele tiden til < istedet, hvor sidder kolon i MSdos. Det eneste der står i MSdos er A:\ Og når de nu beder mig om a eksekvere e.bat filen som nu ligger på Recoverdrevet E i mappen Medion, hvad betyder det at eksekvere filen? At køre programmet? Så beder de mig vel skrive sådan noget som E:\medion\e.bat og trykke enter eller som anført nedenfor, men hvordan skriver jeg i MSdos?

6. Start opdateringsproceduren ved at trykke på en given tast. trykke på en given tast betyder det hvilken som helst tast eller en de fortæller om på skærmen?

7. Efter BIOS opdatering bedes De genstarte computeren. Er der en tast til Genstart Computer på en PC? jeg går ud fra at jeg flyder et eller andet sted i MSdos og ikke har min vante grafiske brugerflade
Vær opmærksom på, at opdateringen ændrer eventuelle ændringer De har lavet i BIOS før. Det kan derfor være nødvendigt, at rette disse indstillinger igen efter opdateringen.

Suk, skal jeg droppe det eller kan nogen oversætte for mig

Pfh Tak Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 15. feb 2010, 18:25

Hej igen Ubuntufolks
En lille PS. til mit suk fra før. Altså noget der går godt. Jeg har downloaded Ubuntu Linux og jeg har styr på at brænde den, det forklares enklest på en linuxhjemmeside https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto
Så det gør jeg om lidt.
M.h. Bothildur

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Warhawk » 15. feb 2010, 19:04

Hejsa,

Det er vist nogen af en opgave. Jeg tror Medion har skrevet forkert i deres forklaring. Hvis du udpakker biosfid2060.exe til C.\ (altså i roden på drevet), så giver det mere mening efterfølgende.

*.exe er en forkortelse for executable, som bruges i Windows og MSDOS verdenen. At eksekvere betyder således at du kører den pågældende *.exe fil.

Dit problem med at du ikke kan finde \ og : skyldes at når du booter op i MSDOS er systemet amerikansk - nærmere codepage 850. Dansk codepage er 865. I gamle dage skulle man rette dette i config.sys, men du kan nok lige klare dig.

Hvis du står i C:\ så skriver du bare e.bat og trykker <Enter>

En given tast betyder en bestemt tast (som må formodes vil blive efterspurgt på skærmen). Det modsatte er en vilkårlig tast.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 15. feb 2010, 21:11

Hej Warhawk
Tak for din interesse. Og tak for forklaringen.
<Problemet er at jeg står i A:\ og det er meget mærkeligt for der er ikke noget diskettedrev i den maskine. I stedet 3 partitioner, boot, backup og recover (c,d og e).

Lige nu prøver jeg Ubuntu af fra boot cd, Live-Cd. Det går fint, bortset fra jeg ikke har netforbindelse og det er ret meget øv. Men brugerflade og programmer ser ud som de skal. Og brugerfladen er ikke svær at få tag i. Sådan lidt mere Mac-agtig end Windows, det passer mig fint. Men det der netforbindelsesproblem skal løses, for ellers er der ikke meget ved at installere Ubuntu, for så kan jeg godt se at jeg ikke kan hente alle de resterende filer der styrer alt muligt. Og jeg kan heller ikke lave en flot brugerflade med medium effekter.

Suk...men jeg er nok for træt nu til at finde ud af det med netforbindelsen og i morgen har jeg arbejde der kalder, så det bliver nok først på onsdag engang.

Men der var een der nævnte at det måske hjalp at opdatere bios, så må vi se om jeg kan finde ud af det. Men jeg mangler at finde ud af hvordan jeg skriver C:\ i Dos'en

M.h. Bodil

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Warhawk » 15. feb 2010, 22:42

Hej igen Bodil,

Ja, det er jo meget mærkeligt. Jeg tror at du kan skifte til C:\ således:
    tryk på c
    tryk på <Shift> + æ (på amerikansk tastatur giver dette : )
<Enter>

så er det bare e.bat <Enter>

Senere skal vi nok kigge på netværksforbindelsen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster