Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Kurt Christensen » 15. mar 2012, 13:18

Hej jeg skulle være smart og købte et Corsair usb3-stik med 32 GB på, derefter har jeg montere ubuntu 10.10 og 12.04, men min maskine vil ikke altid starte det op?

nogen gange starter den op, andre gangen når den til grub hvor man vælger, hvorefter den slukker helt fort stikker, og skriver noget med at noget mangler eller det tager for lang tid at lede efter det?

har også prøvet med kun 10.10 på, den vil stadig ikke vente på at den finder hvad den mangler
og jeg har også sat tiden op i bios,

nogen der har noget erfaring med usb3-stik og opstart af Ubuntu fra et sådanne?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf lath » 15. mar 2012, 20:17

How to be me skrev:Hej jeg skulle være smart og købte et Corsair usb3-stik med 32 GB på, derefter har jeg montere ubuntu 10.10 og 12.04, men min maskine vil ikke altid starte det op?

nogen gange starter den op, andre gangen når den til grub hvor man vælger, hvorefter den slukker helt fort stikker, og skriver noget med at noget mangler eller det tager for lang tid at lede efter det?

har også prøvet med kun 10.10 på, den vil stadig ikke vente på at den finder hvad den mangler
og jeg har også sat tiden op i bios,

nogen der har noget erfaring med usb3-stik og opstart af Ubuntu fra et sådanne?


Kernel gotcha!
Du kan ikke boote noget som ikke er en del af kernen eller dets opstarts image.

Sagt på en anden måde:
Kernen ved ikke hvordan den skal bruge USB3, da support for USB3 ikke er en del af kernen ved opstarten. Det er sikkert det den kager over før kernen lave en Kernel Panic

Billede

("Billede" :?: HURRMMMPF! :evil: :evil: ¤#!Q&%# til en inkompatibel bb-kode fortolker, for hel hvor det her forum software suxs. det virker ikke selv om jeg følger eksempel på: http://www.bbcode.org/examples/?id=10 )

Billede er: http://cli.gs/tr8m71

Du kan løse det ved at oversætte en kerne fra kildekode, husk at vælge at USB3 bus, og USB3 mass storage device support skal bygges ind i kernen (vælg ikke "no", eller "Module", kun "yes").

At oversætte en kerne er ret hardcore og du bør have et minimalt kendskab til hvordan kernen virker, så måske bedre at vente på Ubuntu 12.04 LTS bliver udgives engang i næste måned?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Kurt Christensen » 15. mar 2012, 20:26

den skriver nu ikke noget om kernel panik? og det lykkedes også at starte nogle gange? og så var et af forsøgene med 12.04 - godt nok beta....


nb
det der med kerner tror jeg jeg skal holde mig langt fra :twisted:
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Christian.Arvai » 15. mar 2012, 20:51

("Billede" :?: HURRMMMPF! :evil: :evil: ¤#!Q&%# til en inkompatibel bb-kode fortolker, for hel hvor det her forum software suxs. det virker ikke selv om jeg følger eksempel på: http://www.bbcode.org/examples/?id=10 )

Billede er: http://cli.gs/tr8m71


Hvad er problemet ved at indsætte billedet ?

Billede
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Kurt Christensen » 15. mar 2012, 20:57

den skriver at den giver op med at vente på root devise, usb-en blinker lige indtil ubuntu-logoet kommer frem og starter med de der prikker neden under, så slukker usb-en, den skriver også den ikke kan finde noget med en masse numre( nok kernen) men hvis den lukker porten ned er det jo klart.

dette er skrevet fra et 8 GB usb 2 stik uden problemer.
Når lejligheden byder sig.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf eyvind » 15. mar 2012, 21:21

Jeg kører med en del USB stick med forskellige ubuntu udgaver som live og install.
Når der installeres på USB tager jeg altid den indbyggede harddisk ud, så programmet ikke skal lægge noget i starten af harddisken. Bagefter kan jeg med bios bootvalg starte op på USB direkte.
Jeg har Pci Expres kort med USB 3 men har ikke testet med ubuntu.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Kurt Christensen » 15. mar 2012, 21:38

eyvind skrev:Jeg kører med en del USB stick med forskellige ubuntu udgaver som live og install.
Når der installeres på USB tager jeg altid den indbyggede harddisk ud, så programmet ikke skal lægge noget i starten af harddisken. Bagefter kan jeg med bios bootvalg starte op på USB direkte.
Jeg har Pci Expres kort med USB 3 men har ikke testet med ubuntu.


jeg har installeret det med harddisken pillet ud? og den er ligeglad hvordan og hvorfra jeg vælge at starte den, det der undrer mig er at det lykkes mig at starte den nogle få gange.
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf lath » 15. mar 2012, 21:42

christian.arvai skrev:
("Billede" :?: HURRMMMPF! :evil: :evil: ¤#!Q&%# til en inkompatibel bb-kode fortolker, for hel hvor det her forum software suxs. det virker ikke selv om jeg følger eksempel på: http://www.bbcode.org/examples/?id=10 )

Billede er: http://cli.gs/tr8m71


Hvad er problemet ved at indsætte billedet ?

Billede


Hej Christian.

Det er mystisk. Jeg lavede det som du skrev det, og den skrev "Billede", og de lavede den også med URL forkortet URL, og den lavede det samme.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf lath » 15. mar 2012, 21:50

How to be me skrev:den skriver at den giver op med at vente på root devise, usb-en blinker lige indtil ubuntu-logoet kommer frem og starter med de der prikker neden under, så slukker usb-en, den skriver også den ikke kan finde noget med en masse numre( nok kernen) men hvis den lukker porten ned er det jo klart.

dette er skrevet fra et 8 GB usb 2 stik uden problemer.


ahh.
Der er knas med boot loaderen.

Du skal angive device filnavnet til root ("/") filsystemet i GRUB2. GRUB2 guiden https://help.ubuntu.com/community/Grub2 har nok noget om det (!: hardcore, svært).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Kurt Christensen » 15. mar 2012, 22:17

lath skrev:
How to be me skrev:den skriver at den giver op med at vente på root devise, usb-en blinker lige indtil ubuntu-logoet kommer frem og starter med de der prikker neden under, så slukker usb-en, den skriver også den ikke kan finde noget med en masse numre( nok kernen) men hvis den lukker porten ned er det jo klart.

dette er skrevet fra et 8 GB usb 2 stik uden problemer.


ahh.
Der er knas med boot loaderen.

Du skal angive device filnavnet til root ("/") filsystemet i GRUB2. GRUB2 guiden https://help.ubuntu.com/community/Grub2 har nok noget om det (!: hardcore, svært)

/Lars


det ser ikke let ud, kan jeg ikke installere igen på og vælge noget, eventuelt 11.04?
og hvorfor gør den det på usb 3 når den ikke gør det på usb 2 stik?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf lath » 15. mar 2012, 22:40

How to be me skrev:
lath skrev:
How to be me skrev:den skriver at den giver op med at vente på root devise, usb-en blinker lige indtil ubuntu-logoet kommer frem og starter med de der prikker neden under, så slukker usb-en, den skriver også den ikke kan finde noget med en masse numre( nok kernen) men hvis den lukker porten ned er det jo klart.

dette er skrevet fra et 8 GB usb 2 stik uden problemer.


ahh.
Der er knas med boot loaderen.

Du skal angive device filnavnet til root ("/") filsystemet i GRUB2. GRUB2 guiden https://help.ubuntu.com/community/Grub2 har nok noget om det (!: hardcore, svært)

/Lars


det ser ikke let ud, kan jeg ikke installere igen på og vælge noget, eventuelt 11.04?
og hvorfor gør den det på usb 3 når den ikke gør det på usb 2 stik?


Boot med USB2 virker, fordi USB2 support er bygget ind i kernens opstartsimage i Ubuntu.
Boot med USB3 virker ikke,, fordi USB3 support ikke er bygget ind i kernens opstartimage i Ubuntu.

Det kan dog være anderledes ved nyere Ubuntu'er, så prøv bare 11.04, ellers kan du prøve Linux Mint.

Linux Mint har gang i noget interessant: der bruges GNOME 3, men de har lavet/laver en GNOME 2 lignende desktop.

Spændende - for man kører GNOME 3, som der udvikles aktivt på, men man får en GNOME 2 lignende desktop.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf eyvind » 15. mar 2012, 22:43

Linux Mint har gang i noget interessant: der bruges GNOME 3, men de har lavet/laver en GNOME 2 lignende desktop.

Hvilken en af Mint'erne er det.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Christian.Arvai » 16. mar 2012, 00:50

@lath

Jeg gik direkte ind på billedet, højreklikkede, og valgte "kopier billedadresse"

Kode: Vælg alt

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Kernel-panic.jpg/800px-Kernel-panic.jpg

kopierede det ind i tråden, og brugte funktionen "Img" til at få det frem. Prøv lige igen, og hvis det ikke virker for dig, skal jeg nok fange en admin, som kan kigge på funktionen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf eyvind » 16. mar 2012, 14:49

Hvilken en af Mint'erne er det

Jeg fandt den vist selv - Mint 12
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Usb3-flash med Ubuntu. opstartsproblemer

Indlægaf Kurt Christensen » 16. mar 2012, 17:48

jeg formaterede under window og installerede 11.04 som den selv foreslog, den ville ikke genstarte, men jeg flyttede den til anden port og fik startet den og opdateret den, kan jeg fejlsøge noget inden jeg lukker den ned igen?
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster