cbb er en omgang platugler

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Brandt » 1. aug 2010, 13:47

Lath:

Der findes mange muligheder for at afsløre piratkopiering, som kan være umulige at modbevise.
F.eks. har vi en hel IRC logs at de aktiviteter som soundpartner havde, imens han konstruerede sit script. soundpartner har både mindst en email, og muligvis også logs fra webserveren som står for scripts.linux.dk (hvilken IP adresse der henter hvad på hvilken dag, og hvilket tidspunkt), og det har internet udbyderne (ISPs) også, som følge af loven om logning imod terror.

Med andre ord synes jeg at det ligner at CBB har en dårlig sag.


Faktisk vil jeg bare på pege at man skal passe på med at komme med ubegrundede påstande. Ikke at jeg har nogen grund til at betvivle Soundpartner, men bare fordi han skriver at nogen har kopieret hans arbejde, behøver det faktisk ikke at være tilfældet. At se på de andre indlæg i tråden, så sidder folk inde med baggrundsviden som ikke fremgår af hans indlæg eller også tror folk blindt på hvad de læser. (Hvis det står på internettet, så må det jo være sandt... :-P)

Formålet med mit indlæg var langtfra at komme med argumenter for at man skulle se bort for sin ophavsret, men mere at man skal vælge sine slåskampe med omhu. Der er ingen skam i at den krænkede bede den krænkende om at stoppe sit fortagende og/eller kommer med et forligsudspil.
I denne sammenhæng vil Soundpartner jo alligevel ikke have nogle kroner øre (i hvertfald kun et ubetydelig lille beløb), men bare anderkendelse for hans arbejde.

Når man kommer første gang til denne side bliver man blandt andet mødt med:
Velkommen til Ubuntu Danmark

Denne side er skabt af danske ubuntu-brugere for danske ubuntu-brugere!
en
UbuntuDanmark.dk har tre formål:

1. At yde hjælp og support til folk med behov for det

2. At virke fremmende for brugen af Ubuntu på desktoppen i Danmark

3. At arbejde for at udbrede kendskabet til Ubuntu


Og jeg mener ikke at man råber retsag i kor på nogen måde, i denne sag, bidrager til dette.

/Brandt

neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf neglesaks » 1. aug 2010, 14:34

Brandt, hvornår har dette været en sag centreret om Ubuntu eller Ubuntu Danmark?

Det er det ikke. Det er en sag om Soundpartners arbejde - som er potentielt tilgængelig for alle linux-brugere - som, sammen med soundpartners tillid, er misbrugt af et navngivet firma.
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf lath » 1. aug 2010, 15:00

Brandt skrev:...
I denne sammenhæng vil Soundpartner jo alligevel ikke have nogle kroner øre (i hvertfald kun et ubetydelig lille beløb), men bare anderkendelse for hans arbejde.


Bemærk at det er lige meget om sound' vil have penge for softwaren eller ej. Hans software er stadig beskyttet af lov om ophavsret, så lad være med at nævne det igen - det har slet ingen juridisk betydning.

Brandt skrev:Når man kommer første gang til denne side bliver man blandt andet mødt med:
Velkommen til Ubuntu Danmark

Denne side er skabt af danske ubuntu-brugere for danske ubuntu-brugere!
en
UbuntuDanmark.dk har tre formål:

1. At yde hjælp og support til folk med behov for det

2. At virke fremmende for brugen af Ubuntu på desktoppen i Danmark

3. At arbejde for at udbrede kendskabet til Ubuntu


Og jeg mener ikke at man råber retsag i kor på nogen måde, i denne sag, bidrager til dette.

/Brandt


Brandt, dit svar er efter min mening et forsøg på at afspore debatten.

Ubuntu DK er imod priratkopiering. Det er demonstreret flere gange her på forum. Folketinget har bestemt at piratkopiering er forbudt, så jeg forstår ikke hvorfor du stiller dig op og forsvarer et firmaets piratkopiering medmindre du arbejder for CBB, eller er hyret til at rende CBBs ærinde som en ikke-relateret-til-CBB-person her på forum.

Mere præcist er det: Enten er en juridisk entitet (her er det en virksomhed) på den rigtige eller forkerte side af loven. Så simpelt er det.

Iøvrigt er piratkopiering, hvor copyrightet til med fjernes alt andet end det vi står for. Deres handling er i direkte modstrid med ånden i FOSS, så jeg ser slet ingen modsætninger. Tilmed er piratkopieret software, hvor man fjerner copyrightet, og derefter udgiver det som sit eget muligvis også dokumentfalsk:

Staffeloven om dokumentfalsk begynder sådan her:
§ 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i retsforhold, straffes for dokumentfalsk.
Stk. 2. Ved dokument forstås en skriftlig med betegnelse af udstederen forsynet tilkendegivelse, der enten fremtræder som bestemt til at tjene som bevis eller bliver benyttet som bevis for en rettighed, en forpligtelse eller en befrielse for en sådan.
Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den angivne udsteder, eller der er givet det et indhold, som ikke hidrører fra denne.

$171, stk 2 er om at fjerne Copyrightet. Udlevering af et dokument (scriptet fra CBB til sound) gør at CBB implicit har copyright til sciptet, MEN de har fjernet copyrightet, så dokumentet (scriptet) er falskt, som der står i $171, stk 3.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Jimmyfj » 1. aug 2010, 15:41

Brandt skrev:En kedelig sag...
Ganske interessant tænkte jeg og fik så scriptet tilsendt, og ganske som jeg havde forventet så er det MIT script i en 5 måneder gammel version som lige er rettet en my i i forbindelse med tekst der vises til brugeren, men i bund og grund en dårlig kopi af mit script. Dog er der fjernet al info om mig i scriptet således at jeg ikke krediteres.

Det er lidt groft at du sådan tager deres script og kalder det dit eget i en gammel version!!
Kunne det tænkes at de ville anskue sagen således?

Hvem der har ophavsretten til scriptet vil jeg lade andre om at afgøre.

Men jeg synes at det er beskæmmende at flere bruger her inden vil bruge tid på at køre en retsag end bare at få bragt tingene i orden i alt mindelighed og så komme videre med det, det virkelig drejer sig om. Nemlig at udbrede Linux/Ubuntu budskabet til folk og gøre skiftet fra Windows så smertefrit så muligt, som det også er Soundpartner' motivation (ret mig hvis jeg tager fejl).

Som jeg læser det har Soundpartner aldrig haft til hensigt at tjene penge på sine scripts, så hvorfor en retsag? Var det ikke bedre at CBB trækker sit(?) script tilbage og indgår et samarbejde med Soundpartner (som de faktisk selv har lagt op til) og så giver en undskyldning og al fremtidig kreditering til ham?

/Brandt


Nu ved jeg ikke hvor længe du har været i IT-verdenen, enten som bruger, eller nørd. Men at dømme ud fra dit indlæg er det en smule blåøjet at tro, at firmaer holder op med at stjæle andres arbejde, blot fordi man påtaler det i et forum som dette. Historien har, gennem den ene retssag efter den anden vist, at mange firmaer er parate til hvad som helst for at "spare" penge og cbb er ingen undtagelse fra denne regel.

Når du skriver et script, eller et program har du som udgangspunkt alle rettighederne over dette arbejde. Dette gælder også hvis du sætter dig ned og skriver en novelle/roman. Og er du smart, så skynder du dig at få hæftet en egentlig licens på arbejdet.

Personligt scorer du ingen point hos mig for denne bemærkning:

Men jeg synes at det er beskæmmende at flere bruger her inden vil bruge tid på at køre en retsag end bare at få bragt tingene i orden i alt mindelighed og så komme videre med det, det virkelig drejer sig om. Nemlig at udbrede Linux/Ubuntu budskabet til folk og gøre skiftet fra Windows så smertefrit så muligt, som det også er Soundpartner' motivation (ret mig hvis jeg tager fejl).


Og jeg synes lige du skulle tage et kig på denne adresse: http://www.groklaw.com
Derudover kan du jo prøve at følge en smule med på: http://www.version2.dk

Her vil du blive indført i hvordan utallige firmaer verden over snyder og bedrager såvel kunder som kolleger verden over. At tro at firmaer i Danmark skulle være mere "ærlige" vil på det nærmeste være barnligt naivt, hvilket soundpartners oplevelse, desværre, er et tydeligt eksempel på.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Brandt » 2. aug 2010, 19:51

Nu vil jeg tillade mig at skrive et sidste indlæg i denne tråd. Det sidste indlæg dels fordi der er nogen herinde som åbenbart enten mistolker hensigten med mine indlæg bevist eller pågrund af min ringe formuleringsevne, dels da der åbenbart ikke er tilladt og komme sine synspunkter i den givne sag, når det ikke er de samme som andres men mest af alt fordi tråden som Lath skrev begynder at køre af sporet. Sidst nævnte var bestemt ikke min hensigt.

Brandt, hvornår har dette været en sag centreret om Ubuntu eller Ubuntu Danmark?
Det er det ikke. Det er en sag om Soundpartners arbejde - som er potentielt tilgængelig for alle linux-brugere - som, sammen med soundpartners tillid, er misbrugt af et navngivet firma.

Enig, men når den bliver indlagt på dette forum synes jeg det er rimligt at man også forholder sig formålet forumet
Der kan vi selvfølgelig have forskellig opfattelse af hvad Off-topic sektionen kan og bør bruges til.

Bemærk at det er lige meget om sound' vil have penge for softwaren eller ej. Hans software er stadig beskyttet af lov om ophavsret, så lad være med at nævne det igen - det har slet ingen juridisk betydning.

Det har jeg vist heller aldrig bestridet.

Folketinget har bestemt at piratkopiering er forbudt, så jeg forstår ikke hvorfor du stiller dig op og forsvarer et firmaets piratkopiering medmindre du arbejder for CBB, eller er hyret til at rende CBBs ærinde som en ikke-relateret-til-CBB-person her på forum.

Det er jeg nu ikke. Men jeg finder det krænkene at man ikke må give udtryk for sit synspunkt i en åben debat uden at skulle udsættes for en sådan påstand.
Mit oprindelige indlæg gik på at alle jo kan hævde at de her ophavsretten til et vist produkt. Og at jeg ikke kunne eller vil tage stilling til hvem der har denne ret i den konkrete sag. (Hvordan skulle jeg det, der er jo ingen fremlagte beviser)

Personligt scorer du ingen point hos mig for denne bemærkning:

Citat:
Men jeg synes at det er beskæmmende at flere bruger her inden vil bruge tid på at køre en retsag end bare at få bragt tingene i orden i alt mindelighed og så komme videre med det, det virkelig drejer sig om. Nemlig at udbrede Linux/Ubuntu budskabet til folk og gøre skiftet fra Windows så smertefrit så muligt, som det også er Soundpartner' motivation (ret mig hvis jeg tager fejl).


Og jeg synes lige du skulle tage et kig på denne adresse: http://www.groklaw.com
Derudover kan du jo prøve at følge en smule med på: http://www.version2.dk

Her vil du blive indført i hvordan utallige firmaer verden over snyder og bedrager såvel kunder som kolleger verden over. At tro at firmaer i Danmark skulle være mere "ærlige" vil på det nærmeste være barnligt naivt, hvilket soundpartners oplevelse, desværre, er et tydeligt eksempel på.


Der er sikkert også flere sager end dem man høre om i medierne, nemlig dem der bliver ordnet i stilhed eller inden de bliver kørt op i en spids (Retsag)
Hvilket så er mit synspunkt, nemlig at man skal overveje om man vil lade det komme til en retsag eller om man kan løse det på anden måde.

/Brandt

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Jimmyfj » 2. aug 2010, 21:57

@Brandt

Nu er det ikke nogen personlig hetz mod dig, der gør, at jeg skriver, som jeg gør. Men jeg er selv involveret i indtil flere projekter, som oversætter, og har en del erfaring i, hvordan man tackler sager som den soundpartner står i lige nu.

Jeg ved godt, at sager som løses i mindelighed kun sjældent kommer til offentlighedens kendskab, men blandt disse sager er der også nogle, hvor det er rigtig mange penge det handler om. Derfor rådet om at få stoppet CBB gennem en retssag. Blot fordi man bruger FOSS og laver software, som er tiltænkt FOSS området betyder dette ikke, at man er parat til at se stort på egne rettigheder. Alle vil vel krediteres for deres arbejde, stor som lille i bidrag, hvilket jo er helt naturligt.

Der hvor debatten, efter min mening, går galt, er der, hvor du begynder at "joke" om rigtigheden af sound's budskab, hvilket jeg finder aldeles usmageligt at gøre. Sound henvender sig til det community han er en del af i det daglige efter et råd, og får det, naturligvis. Derfor finder jeg det direkte usmageligt at rejse tvivl om sound's oprindelige indlæg.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf lath » 3. aug 2010, 01:54

Jimmyfj skrev:@Brandt
Nu er det ikke nogen personlig hetz mod dig, der gør, at jeg skriver, som jeg gør.


Jeg har det som Jimmyfj her.

Jimmyfj skrev:Der hvor debatten, efter min mening, går galt, er der, hvor du begynder at "joke" om rigtigheden af sound's budskab


Jeg tror at Jimmyfj har ret i at det gik galt der.

... , hvilket jeg finder aldeles usmageligt at gøre. Sound henvender sig til det community han er en del af i det daglige efter et råd, og får det, naturligvis. Derfor finder jeg det direkte usmageligt at rejse tvivl om sound's oprindelige indlæg.


Der er jeg også helt enig med Jimmyfj.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Rattus Norvegicus » 3. aug 2010, 12:52

Det er en meget pinlig handling CBB har lavet, og jeg håber de har en rigtig god forklaring og kommer med en god undskyldning overfor Soundpartner.

Man bliver da lidt flov over at være kunde hos et firma der benytter sig af denne type handlinger :?

Jeg forstår udemærket at Soundpartner hellere vil finde en fredelig løsning med CBB hvis dette er muligt fremfor et tur i retten.

Det svarer lidt til hvis nogen stjal mine billeder der ligger på min hjemmeside og bruger dem kommercielt, så ville jeg da også først kontakte vedkommende og bede dem fjerne det hele og give dem en tidsfrist på måske 7 dage, og først herefter ville jeg gå til en advokat...
Hilsen Kenny

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf zob » 5. aug 2010, 01:33

Jeg springer lige over soundpartner's script og den diskussion til at starte med, for der er vist flere fundamentale ting du har misforstået. Engelsktalende har svært ved at forstå forskellen mellem free og free (af gode grunde), for dansk (og andet-) talende burde det være lettere. Den centrale skelnen bør være mellem fri software og lukket software - ikke mellem gratis software og kommerciel software. Det har ikke noget med sagen at gøre. Fri software kan sagtens være kommerciel og det ser ud til at du har fået noget galt i halsen i den forbindelse.
Ca. 75% af linux (kernen) er skrevet af professionelle programmører, som altså får løn for det de laver. De sidder i selskaber som RedHat (skurken i din film), Novell, IBM, Intel, Linux Foundation, Oracle, google og canonical. RedHat er i øvrigt den største bidrager til både kernen og til f.eks. Gnome.

Jeg ved faktisk ikke helt præcis hvad du mener med at Soundpartners script skulle være en del af linux. Hvad betyder det? Det giver ikke så meget mening. Et CBB-specifikt script bliver nok ikke en del af linux generelt. Og netop derfor er det forståeligt nok også interessant for CBB at kunne tilbyde det til deres kunder.

Jeg kan berolige dig med at soundpartner IKKE og det ved jeg uden at have talt med ham, har tænkt sig at lukke for koden for de scripts du kan finde på scripts.linux.dk (det ville også være lidt for sent). Og som sagt, så er det der du skal skelne, lukket vs. åben (fri) - ikke kommerciel vs gratis. Der er ikke noget specielt anti-kommercielt over fri software. Du kan jo prøve at spørge de firmaer jeg nævnte ovenfor (måske med undtagelse af linux foundation, jeg ved det ikke). Næ, de firmaer er millionindustrier.

Dit indlæg er egentlig lidt sært. Så siger du at en "dygtig linux kyndig tilbageholder at frigive sin viden". Undskyld, men det lå og ligger stadig tilgængelig på scripts.linux.dk. Så den teori du har udviklet om at linux udvikler sig langsomt fordi dygtige programmører "ikke giver det bedste fra sig før de bliver betalt for det", er en anelse flosset i kanten i forhold til den konkrete sag.

På den anden side er det jo rigtig overordnet set at linux udvikler sig fordi nogen faktisk betaler folk for at gøre et stykke arbejde. Er det nu et problem? Du arbejder vel heller ikke gratis, i hvert fald ikke for folk som tjener penge på dit arbejde (som det indirekte ville være tilfældet med CBB og det omtalte script).


Når det så er sagt, tror jeg faktisk at Brandt blev misforstået i sit første indlæg når f.eks. Jimmyfj siger:

Kode: Vælg alt

Der hvor debatten, efter min mening, går galt, er der, hvor du begynder at "joke" om rigtigheden af sound's budskab, hvilket jeg finder aldeles usmageligt at gøre. Sound henvender sig til det community han er en del af i det daglige efter et råd, og får det, naturligvis. Derfor finder jeg det direkte usmageligt at rejse tvivl om sound's oprindelige indlæg.
Jeg læste det ikke som om at Brandt sagde at sound skulle have løjet, men at konstruerede et scenario for hvordan CBB kunne tænkes at argumentere. Tillad mig at genoptrykke hans oprindelige ord:
Det er lidt groft at du sådan tager deres script og kalder det dit eget i en gammel version!!
Kunne det tænkes at de ville anskue sagen således?
Så kan man selvfølgelig diskutere hans lidt tvivlsomme forsættelse om at det skulle være beskæmmende... (gider ikke gentage). Men jeg læser det altså ikke som om at han skulle have sagt at soundpartner løj, men at CBB kunne finde på at udlægge det sådan i en evt. retssag.
Senest rettet af zob 6. aug 2010, 22:48, rettet i alt 1 gang.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 5. aug 2010, 14:12

der er en masse ting som flere har misforstået, men lad os se på facts.

for ca 5 måneder siden kontaktede jeg cbb med en tidligere version af dette script: http://scripts.linux.dk/telenor jeg har detsværre ikke en kopi af scriptet som det så ud den gang, og jeg har opdateret en smule i det siden, men det grundliggende er det samme.

scriptet jeg fil fra cbb kan ses i sin helhed her: http://scripts.linux.dk/script-til-test jeg har markeret nogle af de interessante bidder ud her under:

#!/bin/bash
### Dette script gør brug af af USB_Modeswitch
### Læs mere om dette stykke software på:
### http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/

script=cbb

cat << EOF
Dette script kræver følgende:
* Du er på Ubuntu 10.04 eller 9.10
* Du har allerede internetforbindelse
* Du har dit 3G-modem parat foran dig (ikke tilsluttet PCen)

Tryk på en tast for at gå videre.

EOF

read -n1 -s
clear

echo 'Har du benyttet dit SIM-kort før?'
echo 'Tast J(a) eller N(ej)'
read -n 1 ja
case $ja in
j|J)
echo ''

.
.
.

echo ''
echo ''
echo 'Da dit SIM-kort allerede er aktiveret kan vi starte installationen'
echo 'Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte'
;;
*)
clear
echo 'Hvis dit SIM-kort er ubrugt skal du aktivere det før det kan benyttes.

Letteste fremgangsmåde til aktivering:
Sæt kortet i en mobiltelefon og aktiver med den medfølgende PUK-kode.
Lav herefter en 4-cifret PIN-kode.


Når dette er gjort kan du trykke på en vilkårlig tast for at fortsætte... '
;;
esac

cat << EOF

EOF

read -n1 -s
clear
cat << EOF
Indtast din kode nedenfor efterfulgt af ENTER.

EOF
sudo aptitude update
sudo aptitude install usb-modeswitch-data usb-modeswitch -y

clear
sleep 2


gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/connection/id "CBB"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/connection/name "connection"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/connection/type "gsm"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/connection/uuid "44fba966-8f80-11df-a0cc-a9b1dfd72085"
----

gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/gsm/apn "internet"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/gsm/name "gsm"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/gsm/number "*99#"

gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/ipv4/addresses "[]"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/ipv4/addresses "[]"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/ipv4/method "auto"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/ipv4/name "ipv4"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/ipv4/routes "[]"

gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/ppp/name "ppp"

gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/serial/baud "115200"
gconftool-2 --type string --set /system/networking/connections/50/serial/name "serial"

sleep 1

clear
cat << EOF
Sæt 3G-modemmet i en ledig usb-port.

Der kan gå nogle sekunder før en reaktion finder sted.

EOF
sleep 20
rm $script
exit



lad os tage de interessante ting en ad gangen.
til at starte med der sættes en variabel med navnet script. denne sættes til verdien cbb (i mit script telenor) grunden i mit script er at scriptet hedder telenor, så variablen er altså scriptets navn. dette er selvfølgelig ændret fra telenor til cbb da vi nu arbejder med cbb og ikke telenor. variablen kommer i funktion senere. men i cbb's tilfælde der hedder scriptet ikke telenor (som det ooprindelige) eller cbb som variablen siger men script-til-test

scriptet kræver følgende: "Du er på Ubuntu 10.04 eller 9.10" Næææ det kræver at man er på 10.04 for det vil ikke fungere med tidligere versioner da usb-modeswitch-data pakken ikke er i tidligere versioner af ubuntu. og det vil derfor ikke fungere på samme måde.


så er der hele den lange del meed opsættelsen af forbindelsen.
en ting er at det er sat op på samme måde i mit script. cbb er selvfølgelig ændret fra telenor, men det interessante er følgende.
når man sætter en netværksforbindelse op i ubuntu så får den et nummer. har man f.eks en wifi forbindelse der hjemme får den nummer 1. sætter man en wifi op på skolen får den nummer 2, sætter man op hos kæresten nummer 3 osv i den rækkefølge de nu sættes op. også mobilt bredbånd får et nummer i denne rækkefølge.
i scriptet der der som sådan ikke nogen simpel mnåde at tjekke hvilket nummer der er det næste i rækkefølgen så derfor har jeg i mit script valgt at jeg for ikke at overskrive en eksisterende forbindelse, men samtidig for ikke at sætte flere og flere forbindelser op som bare indeholder det samme hvis scriptet køres flere gange, valgt at jeg ville bruge et forbindelsesnummer der var så højt at det højst sansynligt ikke ville være i brug. jeg skønnede at hvis man har 20-30 forbindelser så har man rigtig rigtig mange forbindelser, så forbindelse 50 det er så højt at det nok ikke er i brug for de fleste, og derfor har jeg valgt at sætte det op som forbindelse 50. sjovt nok er cbb'scriptets forfatter kommet til samme konklussion, eller han har kigget lidt og kopieret fra mit script.

senere har man valgt at scriptet skal vente i 20 sek ved sleep 20 komandoen. den havde jeg tidligere men har slettet senere og ændret til at der kan gå op til 20 sekunder så den er ikke så brugbar som bevis mere, men tallet 20 er da sjovt det går igen

nu til det fældende.
jeg nævnte før variablen script som indeholdt scriptets navn. den kommer nemlig i spil nu ved rm $script som sletter scriptet fra maskinen. i cbb's script vil den slette et en fil med navnet cbb som ikke eksisterer da scriptet jo hedder script-til-test.
ideen med komandoen er at når man skal bruge scriptet så henter man det fra siden, eksekverer scriptet, og så ender scriptet med at slette sig selv igen. det vil med andre ord sige at skal man bruge scriptet igen så henter man det fra siden igen.
scriptet skal alligevel bruge en aktiv internetforbindelse da det installerer pakker, så der er ingen funktion af scriptet hvis man kopierer det til en anden maskine uden netadgang.
ligeledes så har jeg gjort det så simpelt at jeg på hjemmesiden giver terminalkommandoen "wget http://script.linux.dk/telenor && bash telenor" dette henter scriptet, kører scriptet og ender altså med at slette scriptet. dette bevirker at jeg har en ide om hvor mange der bruger scriptet (ganske sjov viden) men det sikrer også at brugeren altid får det nyeste og derfor bedste script. Scriptet bliver jo viddereudviklet og mit script virker med 9.04, 9.10, 10.04 og frem samt mint 8 og mint 9 så det er i brugens interesse at have det nyeste script som dels virker på flere platforme men også som gennem tiden er blevet bedre og bedre og bliver opdateret hvis der sker udvikling eller der findes bedre måder at gøre tingene på.

denne del af min kode og ide er overlevet i cbb's script, men er ikke fulgt til dørs da scriptnavn og scriptvariabel jo ikke passer overens

håber at dette har vist folk at de 2 scripts har flere ligheder end det kan være tilfældigt.
Jeg tror forøvrigt at vi kan finde flere her inde der har hørt om dette telenor script før, og kan vidne om hvem ophavsmanden har været til dette.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 5. aug 2010, 14:37

komercielt eller ikke komercielt.

lad os sige det på den måde. det koster penge at lave kode. det er lige meget om man er prof programmør, om man er nørd eller om man bare er alm dansker, så skal der betales for ens computer, der skal betales internet, strøm husleje osv og man skal også have noget at spise og drikke af og til.
for at få disse penge så har man et arbejde, og man kan evt hobby-kode i fritiden. jeg har brugt flere hundrede timer på forskellige scripts, guides hjemmesider osv og alt dette i min fritid hen over længere tid. hvis nu vi siger at jeg har brugt 5-10 timer om ugen på projektet i gennemsnit over en periode så passer det sikkert fint. og det bliver til 100 timers arbejde på 10-20 uger (2½ til 5 måneder) hvis nu det var således at jeg kunne få penge for mit arbejde på fuld tid så behøvede jeg ikke et 8-16 arbejde (eller hvad man nu har), men jeg kunne nøjes med at lave de ting jeg laver . jeg ville så få penge for en 37 timers arbejdsuge det svarer til ca 150 timer om måneden, eller ca 4-800 timer på samme 2½-5 måneder som ovenstående.
med andre ord ville tingene højst sansynligt ske 4-8 gange hurtigere, eller være 4-8 gange mere gennemarbejdet på den samme tid som ellers.
derfor er komerciel interesse ikke skidt.

når jeg har været ude med mine scripts og tilbudt dem til f.eks mobilselskaber så har jeg aldrig lagt skjul på at de betaler mig for at lave en version tilpasset deres firma (som f.eks et script til cbb) men at selve grun-scriptet som er baggrunden for det hele den vil stadig ligge gratis tilgængelig i en "comunity version" på scripts.linux.dk. med andre ord betaler de for at få scriptet tilpasset deres behov. finder jeg så på noget snedigt eller bedre i denne proces så vil dette jo også finde vej tilbage til comunity scriptet på hjemmesiden. igen er der tale om at alle vinder ved dette.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Jimmyfj » 6. aug 2010, 01:01

kimiskov skrev:Hej soundpartner,
Jeg har på ingen måde noget imod at du får dækket dine omkostninger. Der er jo ikke den store forskel på at du programmere og selvfølgelig har udgifter forbundet ved dette og så en musiker som tager ud og tjener lidt penge ved at spille sin musik.
Plus at jeg syntes da kun det vil være fedt for dig, hvis du bare er hobby programmør, evt at arbejde med det når du nu er en skrapsak til at kode.

Men jeg håber sandelig ikke at du mener alvorligt at dit script kunne være mere gennemarbejdet hvis du var blevet betalt for det. Kun det at du evt. havde mulighed for at udnytte al din tid, i og med at du ikke skulle lave andet kan jeg give dig ret i.
Den økonomiske del bør virkelig ikke være motivationen som gør at sciptet er gennemarbejdet. Men det tror jeg nu heller ikke du selv vil tilbyde nogen. I det du tilbyder et firma en tilpasning så må jeg formode at, du ved hvad du laver og tingene faktisk er gennemarbejdet.

Så nævner du at du bruger grun-scriptet som baggrund for dit script og dermed vil dine genialitet komme ud til communitiet.
Så sidder jeg nu og tænker hvorfor du så sælger et scipt som også er frit tilgængeligt?
Men ret mig hvis jeg taget fejl!

Som jeg forstår det nu, så får andre også gælde af det, hvis de ellers kender grun-scriptet!

Nu ved jeg slet ikke nok om ophavsret sammen med de forskellige licencer. Men jeg kommer til at tænke på hele situationen med dit krav om ophavsret.
I og med at du har brugt et script som allerede er under en licens, vil det så ikke være meget naturligt at udgive dit arbejde under samme licens?
Ingen kan være i tvivl om at det er dit arbejde, men er det du har lavet nok til at nedlægge et krav om ophavsret og en eventuelt retsag?
Jeg vil tro at du kun har krav på ophavsret på de ændringer du har foretaget, men ikke hele scriptet. Samtidig formoder jeg også at rettelserne alene ikke er nok til et økonomisk krav af en given størrelse, da scriptet er lavet på amatørplan. Jeg vil tro at det eneste du kan få ud af det er at CBB stopper med at bruge det og evt laver et dementri.

Men du får jo bedst klarhed over rettighederne hos en advokat. Men jeg tvivler på at den bliver gratis rådgivning i og med at han er tvunget til at kigge i nogle papire!


Det er muligt, at du er en habil musiker. Det skal jeg lade være usagt. Men IT, og især scripts, og programmering af software kniber det, tilsyneladende, temmelig meget med.

Tonen i dette, og dit tidligere indlæg kommer du ingen vegne med. Du er da godt nok nedladende i hele din fremtoning. Hvad giver egentlig dig ret til at tale ned til andre brugere af vores fælles forum på en så udpræget ignorant måde, som du demonstrere i dit seneste indlæg? Fy for fanden.

Hvis soundpartner har lavet en slå-fejl i sit indlæg, eller måske tilmed har en smule svært ved stavelserne, så giver det ikke dig ret til at fremtræde både belærende og meget nedladende på samme tid. (Læs evt. vores CoC én gang til).

Som jeg læser soundpartners indlæg, så har han et GRUND-SCRIPT, han arbejder ud fra. Dette burde ikke være svært at regne ud, hvis man er blot en smule inde i hvad scripts overhovedet handler om. Og her er det så, med fare for at få en over nakken for mine ord, at jeg, på ingen måde, kan forstå, hvorfor du overhovedet blander dig i debatten, når du ikke kan bidrage med noget konstruktivt, vi alle kunne have gavn af. Din analogi omkring toner, takter, attack m.m. overfor kodning af et script/program virker, for mig at se, så himmelråbende skudt forbi at i hvert fald jeg helst havde været foruden.
Senest rettet af Jimmyfj 6. aug 2010, 07:34, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf John Doe » 6. aug 2010, 05:45

Så så så skal vi nu ikke lige lade mudderet ligge...

Denne tråd er så interessant at mudderkastning ikke behøves. Jeg tror mange er interesseret i hvad der kommer til at ske med Soundpartners script. Men vi er ikke interesseret i at folk skal svine tråden til.

Så for god ordens skyld! Kammertone!
- nu også uden signatur

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 6. aug 2010, 13:20

kimiskov skrev:Hej soundpartner,
Jeg har på ingen måde noget imod at du får dækket dine omkostninger. Der er jo ikke den store forskel på at du programmere og selvfølgelig har udgifter forbundet ved dette og så en musiker som tager ud og tjener lidt penge ved at spille sin musik.
Plus at jeg syntes da kun det vil være fedt for dig, hvis du bare er hobby programmør, evt at arbejde med det når du nu er en skrapsak til at kode.

Men jeg håber sandelig ikke at du mener alvorligt at dit script kunne være mere gennemarbejdet hvis du var blevet betalt for det. Kun det at du evt. havde mulighed for at udnytte al din tid, i og med at du ikke skulle lave andet kan jeg give dig ret i.
Den økonomiske del bør virkelig ikke være motivationen som gør at sciptet er gennemarbejdet. Men det tror jeg nu heller ikke du selv vil tilbyde nogen. I det du tilbyder et firma en tilpasning så må jeg formode at, du ved hvad du laver og tingene faktisk er gennemarbejdet.

Så nævner du at du bruger grun-scriptet som baggrund for dit script og dermed vil dine genialitet komme ud til communitiet.
Så sidder jeg nu og tænker hvorfor du så sælger et scipt som også er frit tilgængeligt?
Men ret mig hvis jeg taget fejl!

Som jeg forstår det nu, så får andre også gælde af det, hvis de ellers kender grun-scriptet!

Nu ved jeg slet ikke nok om ophavsret sammen med de forskellige licencer. Men jeg kommer til at tænke på hele situationen med dit krav om ophavsret.
I og med at du har brugt et script som allerede er under en licens, vil det så ikke være meget naturligt at udgive dit arbejde under samme licens?
Ingen kan være i tvivl om at det er dit arbejde, men er det du har lavet nok til at nedlægge et krav om ophavsret og en eventuelt retsag?
Jeg vil tro at du kun har krav på ophavsret på de ændringer du har foretaget, men ikke hele scriptet. Samtidig formoder jeg også at rettelserne alene ikke er nok til et økonomisk krav af en given størrelse, da scriptet er lavet på amatørplan. Jeg vil tro at det eneste du kan få ud af det er at CBB stopper med at bruge det og evt laver et dementri.

Men du får jo bedst klarhed over rettighederne hos en advokat. Men jeg tvivler på at den bliver gratis rådgivning i og med at han er tvunget til at kigge i nogle papire!

du har stadig ikke forstået det...
det tager 100 timer at bygge et hus. hvis du kun kan bygge hus 5 timer om ugen tager det altså 20 uger at bygge et hus. hvis nu du ikke behøvede at arbejde ved siden af kunne du bygge hus i 40 timer om ugen og det ville derfor kun tage 2½ uge at bygge et hus. efter 2½ uge ville du altså have det samme resultat som du ellers ville have efter 20 uger. men forskellen er at du nu rent faktisk har 17½ uge i overskud til at gøre dit hus endnu federe, bygge til med flere rum, ordne haven, bygge et legeskur til ungerne osv med andre ord kan det med 5 timers frivilligt arbejde om ugen tage 20 uger at komme fra A til B. men hvis nu man fik løn for sit arbejde og ikke behøvede at have andet arbejde ved siden af for at forsørge sig selv og sin famillie så ville man komme fra A til B på 2½ uge, og så ville man have tid til at arbejde viddere mod C,D,E,F og så videre. havde man haft 20 uger med fultidsarbejde på projektet ville man måske få et script der ikke bare kunne A og B men et script der kan C,D,E og F ud over.

Endnu et eksempel. mit første script til mobilt bredbånd var til alle de brugere der har telenor med huawei E1752 modems. mit nuværende mobil bredbåndsscript virker med alle de kendte modems i dk og virker desuden med 3, CBB, OiSTER, TDC, Telenor og Telia med mulighed for at blive guidet igennem opsætningen hvis ikke man har en af ovenståendee 6 udbydere.
Forskelen er at jeg før på 14 dage kunne lave en løsning til en udbyder og et modem, og på et halvt år en løsning til alle modems og 6 udbydere. havde jeg fået betaling for arbejdet den ene vej eller anden ville jeg på 1 dag lave en løsning til en udbyder og et modem, og på 14 dage lave en løsning til alle modems og alle udbydere. den resterende tid kunne jeg så f.eks bruge på at lave en løsning til alle modems og alle udbydere i eu, og få denne bygget ind i pakkearkiverne. men med den nuværende tid jeg har til rådighed der vil dette projekt tage mig 2-3 år og vil højst sansynligt være forældet inden jeg bliver færdig.

derfor er det på ingen måde skidt at få penge ind i et opensource miljø.

forøvrigt så vil det nuværende script (med alle modems og 6 udbydere) altid ligge hvvor det gør og være gratis for brugeren, men jeg forstår udemærket at f.eks call me (for at tage et helt nyt firma) ikke er interesseret i at linke til dette script da dette jo også nævner deres konkurrenter. Call me kunne derfor godt være interesseret i et script som er rettet kun mod dem hvor brugeren ikke bliver bedt om at vælge udbyder og hvor en call me forbindelse blev oprettet automatisk. kom de og ville have lavet dette så villle det højst sansynligt ende med at call me også blev sat ind i det store script således at dette nu understyttede 7 udbydere. Den store vinder er call me som får et skræddersyet script til deres kunder, men også den almindelige linuxbruger som bruger mit script og nu har endnu en udbyder at vælge imellem og hvor tingene vil fungere nemt og smærtefrit.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf zob » 6. aug 2010, 19:29

@kimiskov

Hvis du endelig vil lave en musikanalogi, så arbejder jeg bl.a. som kapelmester. Og jo, der er også forskel på hvad du får. Eller rettere; du får hvad du betaler for. Du kan betale meget lidt, så gør jeg sådan set ikke andet end at tælle ind og evt. spille med på klaveret. Hvis du betaler mere, så deltager jeg i flere prøver op til. Du kan betale endnu mere og jeg kan give personinstruktion til musikere og skuespillere (sangere), og endelig kan du frådse og få skrevet specialarrangementer til f.eks. kor og større orkestre. Præcis som soundpartner prøver at fortælle.

Og for lige at tage den med, så er forskellen på open og closed source også til stede i denne sammehæng. Hvis du f.eks. ønsker at opføre en musical at Sebastian så har du ikke ret til at foretage ændringer i hverken musik, sceneforløb, længde, roller uden at få tilladelse til det (og du skal betale en mindre formue for at få licensen), faktisk er parallellen ret eksakt. Tro mig, jeg har prøvet. Disse regler gælder selvfølgelig ikke for ældre eller anden "open source" musik.

Jeg kender godt vandrehistorien om at man må sample op til 8 takter, det er heller ikke korrekt. Du skal altid have lov hvis nogen har rettighederne. Jeg ved ikke om det var den du refererede til tidligere.

Jeg havde egentlig besluttet mig for ikke at bekymre mig mere om hvad du skrev, men jeg synes jeg burde kommentere på din musikmetafor, da du landede lige ned i min gesjæft.
Senest rettet af zob 6. aug 2010, 22:41, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster